Wikia

Éomer

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Éomer
Eomer card.jpg

Ras

Mens

Geslacht

Man

Andere namen

Eomer Eadig

Titels

Koning van Rohan, Maarschalk

Geboortejaar

D.E.2991

Sterftejaar

V.E.63,op 93-jarige leeftijd

Bondgenoten

Aragorn, Elfhelm, Gamling,Théoden, Éowyn, Gandalf

Wapens

Guthwine, Speer

Trouw aan

Theoden

Acteur

Karl Urban

Te veel parameters

Vuurvoet.jpg

Eomer met zijn paard vuurvoet

Eomer.jpg

Eomer

Éomer (D.E.2991 - V.E.63) was een man van Rohan die in de Derde Era leefde. Zijn vader was Éomund en zijn moeder was Théodwyn, zijn oom was koning van Rohan en heette Théoden en hij had ook nog een zusje

die Éowyn heette. Later volgde hij zijn oom op als koning van Rohan.

Zijn vroege leven Edit

Eomer's vader werd door Orks vermoord toen Eomer nog jong was. Hij werd verder opgevoed door zijn oom.

Theoden vergiftigd Edit

Saruman vergiftigde Théoden en Grima verbande Eomer en de Rohirrim. Toen hij met zijn leger wegreed kwam hij een leger Uruk-Hai tegen. Hij slachtte, met zijn leger het hele leger af en legden de lichamen op een brandstapel. De volgende dag kwam Eomer een Mens, een Elf en een Dwerg tegen. Zij zochten twee halflingen. Eomer, die niet wist wat halflingen waren zei dat ze allen gedood waren en gaf ze twee paarden: Arod en Brego. Eomer trok weer verder.

Gevecht bij de Helmsdiepte (Film) Edit

Tijdens het reizen kwam Eomer Gandalf tegen, die hem zocht en samen trokken ze naar de Helmsdiepte. Hier gaven ze steun aan Théoden, die net uitgebroken was. Samen met Eomers troepen werd het gevecht gewonnen. Later trok hij met o.a. Théoden en Gandalf naar Isengard.

Gevecht bij de Helmsdiepte (Boek) Edit

In het boek wordt Eomer niet verbannen, hij vecht gewoon het hele gevecht mee. Hier raken Gimli, Gamling en Eomer vermist. Zij vechten hier bij de Glinsterende Grotten en overleven dit.

Het Gevecht bij de Velden van Pelennor Edit

Toen in Minas Tirith de bakens werden aangestoken, zag Aragorn dit en meldde dit bij Théoden. Hij wilde gaan helpen en trok met een groot leger weg. 's Avonds, in het kamp zaten Eomer en Gamling nog wat te praten met elkaar toen ze zagen dat Aragorn, Gimli en Legolas wegreden. Eomer begreep er weining van dat iemand vlak voor het gevecht wegging. Toen het leger bij de Velden van Pelennor aankwam was het gevecht al begonnen. In dit gevecht doodde Eomer, door zijn speer te gooien de leider van de Mumakilrijders. Aragorn, Legolas en Gimli kwamen toen aan met de Soldaten van de levende dood. In dit gevecht sneuvelde Theoden. Toen Eomer ook zag dat zijn zus Eowyn was gedood werd hij erg ongelukkig. Later bleek dat Eowyn nog leefde. Eomer werd Theodens opvolger. Eomer vocht ook samen met Aragorn bij het Gevecht bij de Zwarte poort.

De Terugkeer van de Koning Edit

Eomer was ook aanwezig bij de kroning va koning Elessar II. Eomer bleef nog een tijdje in Gondor en ontmoette daar Lothiriel, de dochter van prins Imrahil van Dol Amroth. Eomer trok naar Rohan en hier trouwde hij met haar en kreeg een een kind, Elfwine. Elfwine volgde later Eomer op.

Bezittingen Edit

Het zwaard van Eomer heette Guthwine ofwel strijdvriend, Eomer vocht ook met een speer. Eomers paard heette Vuurvoet.

Around Wikia's network

Random Wiki