Wikia

Azog

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Azog
Azog 1.jpg

Ras

Ork

Geslacht

Man

Titels

Leider van de Orks uit Moria, de bleke ork

Andere namen

-

Bondgenoten

Bolg

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Zichzelf

Acteur

Manu Bennet

Azog was een Ork die in de Derde Era leefde. Hij was de vader van Bolg. In het verlaten Moria vond hij zijn huis. Toen Thror, de Heer van Erebor in balingschap, Moria binnen kwam, vermoorde Azog hem. Hij kerfde zijn naam in het voorhoofd van Thror. Met de moord op Thror startte hij de Oorlog tussen Dwergen en Orks. De Dwergen, die op wraak zinden vielen met een groot leger Moria aan. Dit was de Slag van Azanulbizar. Azog wachtte even op het goede moment en doodde Nain. Later toen hij als enige over was werd hij gedood door Dain IJzervoet, de zoon van Nain.

The Hobbit: An Unexpected Journey Edit

Azog-in-Hobbit-Unexpected-Journey-1.jpg

Azog in duel met Thorin Eikenschild.

In de filmtrilogie van The Hobbit is Azog aanwezig.  Hier wordt er van uit gegaan dat bij de Slag van Azanulbizar hij aangevallen was door Thorin Eikenschild in plaats van Dain. Hij overleeft het gevecht en verzamelt een nieuw leger, waarmee hij jacht maakt op de Dwergenvorst.
  1. golden

TriviaEdit

  • Azog wordt gespeeld door de acteur Manu Bennet, die vooral bekend staat als Crixus in de reeksen: Spartacus:Blood and sand, Spartacus: Gods of the Arena en Spartacus: Vengeance.

Around Wikia's network

Random Wiki