Wikia

Beleg.jpg

Oropher 

Biografische informatie

Andere namen

Cúthalion (Sterkboog)

Titels

Leider van Doriath

Geboortejaar

Onbekend Era van de Bomen?, vroege Eerste Era?

Sterftejaar

Echtgenoot

Waarschijnlijk geen

Physieke informatie

Ras

Cultuur

Sindar (Elfen van Doriath)

Geslacht

Man

Grootte

Onbekend

Haarkleur

Blond

Kleur ogen

Groen

Lord of the Rings film trilogie

Acteur

Komt niet voor in de filmadaptaties

Stem

Komt niet voor in tekenfilm

Beleg was een Elf die Koning Thingol van Doriath diende, van wie hij later Anglachel kreeg. Omdat beleg een zeer goede boogchutter was, werd hij ookwel Cúthalion (Sterkboog) genoemd. Hij was bevriend met Túrin Turambar en Mablung. Toen Turin werd gevangen gehouden door Orks, redde hij hem. Doordat Túrin in de war was van het gevangenschap doodde hij Beleg.

Bewaker van Doriath en vriendschap met Túrin Edit

Eiszmann25.jpg

Beleg wordt gemarteld

In Doriath kreeg Beleg van Koning Thingol de opdracht de grenzen van Doriath te beschermen. Dit moest hij samen met een aantal andere doen. Ook leerde Beleg Túrin Turambar snel kennen, een Mens die ook dit gebied bewaakte. Hij werd hier heel goede vrienden mee. Toen Túrin het land verliet, ging Beleg achter hem aan. Als dank voor wat de boogschutter voor Doriath had gedaan en wat hij nog gaat doen mocht hij van Thingol iets uit zijn wapenkast kiezen. Hij koos Anglachel, gemaakt uit meteoriet. Beleg zocht twee jaar naar Túrin. Op eeen begeven moment merkte hij een groep op. Jawel, dit was die van Túrin. De groep was snel, maar Sterkboog haalde ze in. De groep Vogelvrijen zat in een grot. De Elf stelde zich voor aan de groep, als vriend van en boodschapper van de Koningvan Doriath, Thingol. Andróg, een van hen vertelde dat degene die hij zocht, Neithan (zo noemden de Vogelvrijen Túrin), er niet was. De Vogelvrijen vertrouwde hem niet en wanneer Beleg wilde vertrekken, werd hij tegen gehouden, vastgebonden aan een boom, en gemarteld. Andróg beval om een brandende tak tegen Belegs gezicht te houden, terwijl dit gebeurde kwam Túrin Turambar terug en beval meteen dat ze zijn vriend los moesten maken. Beleg rustte uit en wilde Túrin weer menemen naar de grensgebieden, om te verdedigend, net als vroeger, maar Túrin weigerde mee te gaan, en daarom kon Beleg weer vertrekken. Sterkboog volgde toch nog de groep om Turambar toch mee te krijgen.
Beleg3.jpg

Túrin Turambar buigt zich over het dode lichaam van zijn beste vriend Beleg

Zoektocht naar Túrin en dood Edit

Beleg vond Túrin later terug in Amon Rûdh. Mîm een Dwerg verjoeg hem van deze plaats. Nu was Túrin de drager van de Drakenhelm omdat hij de belangrijkste inwoners van Dor-Lomin was die vijand van Melkor was. Beleg vond Túrin voor de tweede keer, bleven samen en verjoegen vele vijanden uit de streek, totdat Túrin werd gevangen genomen door Orks. Beleg Cúthalion redde het mens en een Elf die Gwindor heette in Taur-nu-Fuin. Nadat hij Túrin had losgesneden tastte hij terug in het donker. Túrin was nog erg in de war van de martellingen van de Orks en dacht dat er eentje voor hem stond, die hij aanviel. Te laat kwam hij er achter dat dit zijn kameraad Beleg was, en Beleg Sterkboog stierf.

Na zijn dood Edit

Geschokken ging Túrin verder en maakte een lied voor zijn beste vriend dat Laer Cu Beleg heette. Ook nam het mens zijn zwaard mee, waar hij een tijd later zelfmoord mee pleegde.

Around Wikia's network

Random Wiki