Wikia

{{{image}}}

{{{caption}}}

Bifur

{{{caption}}}

Bifur

Biografische informatie

Geboortejaar
Sterftejaar
Vroege Vierde Era ?
Echtgenoot
Geen
Wapens
Jagerspeer en dolk

Physieke informatie

Cultuur
Vuurbaard uit Khazad-dûm
Geslacht
Man
Haarkleur
Zwart-wit in de film
Kleur ogen
Bruin in de film

Lord of the Rings film trilogie

Stem
Geen stem, maar verschijnt wel in tekenfilm

Bifur was samen met z'n neven Bofur en Bombur een aanvulling van Thorin's gezelschap, waarmee hij samen met Bilbo Balings en Gandalf naar Erebor om de schat van de draak Smaug te stelen. Zijn ouders zijn onbekend en de meesten van zijn familierelaties zijn onduidelijk.

GeschiedenisEdit

Bifur was een afstammeling van de Dwergen van Khazad-dûm, maar was niet van Durin's vollk. Hij en zijn volk werden verdreven uit de Eenzame Berg (Erebor) door de draak Smaug. Gedwongen te leven in ballingschap werd de dwergenkrijger, speelgoedmaker.

In het vroegste gedeelte van het manuscript van De Hobbit werd het dialoogvenster van de Dwergen verdeeld onder alle dertien. Maar naar de mening van de auteur John Rateliff vond hij dat de dwergen helemaal niet gelijk verdeeld moeten worden omdat het te verwarrend zou zijn voor lezers dus werd Bifur "monddood" gemaakt door Tolkien.
H-1-0248-bofur-bifur

Bifur (links) en Bofur in de tekenfilmversie.

Reis naar EreborEdit

Bifur beantwoordde de oproep van Thorin Eikenschild om een vergadering in Balingshoek. Hij kwam aan samen met neven Bifur en Bombur. Bifur en de andere dwergen van Thorin's gezelschap doorstonden het spit van de Bergtrollen een gewisse dood van wargs, orks, Steenreuzen, Grote Spinnen en de draak Smaug vocht Bifur ook nog eens mee in de Slag van de Vijf Legers. Na de slag werd Bifur beloond met een deel van Smaug's schat door Dáin IJzervoet. Bifur leefde tot zijn dood in Erebor.

TriviaEdit

Around Wikia's network

Random Wiki