Wikia

Blauwe bergen.jpg

De Blauwe Bergen

De Blauwe Bergen ofwel Ered Luin, ook bekend als Ered Lindon, is een gebergte in het verre westen van Eriador.

GeschiedenisEdit

Tijdens de Eerste Era waren de Blauwe Bergen een ononderbroken lijn die Eriador van Beleriand scheidt. Zeven rivieren ontstonden aan de westkant, het land waar deze rivieren door stroomde werd later Ossiriand genoemd, en daarna Lindon. Daarom wordt dit gebergte ook soms Ered Lindon genoemd. De twee dwergen steden Belegost en Nogrod vinden hier hun plaats.

Het gebergte werd in twee gespleten tijdens de oorlog tussen de Valar en Morgoth, daardoor onstond er een kleine zee tussen het gebergte. Hierdoor onstond er ook een rivier die de Lhûn wordt genoemd. In het midden van de kloof waar de Lhûn en de zee samen komen zijn de Grijze havens van Mithlond in het elfenrijk Lindon gebouwd. De Blauwe Bergen werden gezien als de grens van Lindon.

Jemoeder.png

Locatie van de Blauwe Bergen in Midden-Aarde

Tijdens de Derde Era, waren de bossen aan de Blauwe Bergen na Demsterwold, de grootste bossen van Midden-Aarde.

Bij de schepping van Midden-Aarde, was het de bedoeling dat de Blauwe Bergen en de Grijze Bergen in de Zuiderlanden zouden samenlopen, zodat ze de westerse muur van Midden-Aarde zouden vormen, juist zoals de Rode Bergen (of Orocarni) en de Gele Bergen de oosterse muur vormen.

InwonersEdit

DwergenEdit

De Blauwe Bergen, de IJzerheuvels en Erebor waren één van de vele dwergenkoninkrijken die op het einde van de Derde Era werd gekoloniseerd door Dwergen. Wanneer de machtige dwergensteden Belegost en Nogrod werden verzwolgen de zee, is het mogelijk dat ze de steden hebben herbouwd in hun oude pracht.

Voor hun queeste naar Erebor zou Thorin Eikenschild en zijn 12 metgezellen in de Blauwe Bergen gewoond hebben, nadat hun huis in Erebor beroofd werd door de draak Smaug.
Banana.png

The Lord of the Rings Strategy Battle Game-beeldje van een dwerg van de Blauwe Bergen

ElfenEdit

Het is te zien op kaarten van Midden-Aarde dat de Blauwe Bergen langs alle kanten geflankeerd wordt door bossen; zelfs na de slachting in Eriador's bossen door de mannen van Númenor en onophoudelijke honger naar hout. Maar na dit is er nog altijd sprake van bewoning in de bossen door elfen.

In het begin van De Hobbit, wordt er gezegd dat de Sindar in de valleien en bossen van de Blauwe Bergen leven, vermoedelijk samen met de dwergen. Afgezien van de Sindar (Hoge Elfen) die in deze streken leefden zouden hier ook Avari of Boselfen leven.

Na de eerste, de tweede en de derde era schoot de populatie van elfen in  de Blauwe Bergen omhoog. Dit komt waarschijnlijk omdat alle elfen uit oosterlijke streken naar het westen willen om dichter bij de Grijze havens te zijn om Midden-Aarde later zo makkelijker te verlaten.

GeologieEdit

Hoewel de Blauwe Bergen weinig worden beschreven (wegens zijn ligging aan de rand van Tolkien's), kunnen we de geologie toch gedeeltelijk waarnemen. Door de rijkdom van de dwergen en de elfen is het duidelijk dat het gesteente in de bergen duidelijk een rijke adererts aan ijzer.

De hoogte van de Blauwe Bergen is iets minder hoog dan de Nevelbergen, en omdat ze niet zo'n groot obstakel voor de grote immigratie van elfen zullen ze niet té hoog zijn.

EtymologieEdit

  • De Blauwe Bergen zijn ook bekend als Ered Luin in het Sindarijns: Ered betekent 'bergen' en Luin betekent 'blauw'.

Around Wikia's network

Random Wiki