Wikia

Boromir
Boromir.jpg

Ras

Mens

Geslacht

Man

Andere namen

-

Titels

Kaptein van de Witte toren, Erfgenaam van de Stadhouder van Gondor

Geboortejaar

D.E.2978

Sterftejaar

D.E.3019, op 41-jarige leeftijd.

Bondgenoten

Denethor, Faramir, Aragorn, Frodo Balings, Legolas,Gimli, Merijn, Pepijn,

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Denethor, Aragorn

Acteur

Sean Bean

Te veel parameters

8370 orig.jpg

Boromir en Faramir

Boromir (D.E.2978 - D.E.3019) was de oudste zoon van Denethor II en Finduilas van Dol Amroth, stadhouder van Gondor. Hij was erg geliefd bij zijn vader en het volk, in tegenstelling van zijn broer, Faramir. Boromir leek in enig opzicht op Eärnur, beide waren meer geïnteresseerd in wapens en oorlogvoeren dan in liefde. Ook was Boromir één van negen leden van het Het Reisgenootschap van de Ene Ring.

Jeugd Edit

Boromir was geboren in D.E.2978 en was dus vijf jaar ouder dan zijn broer Faramir. Ondanks het verschil van vijf jaar waren de broers erg goed bevriend met elkaar. Op tienjarige leeftijd kregen de twee broers een tegenslag te verwerken: hun moeder Finduilas stierf op jonge leeftijd. Dit had ook veel invloed op het leven van hun vader, Denethor. Boromir was altijd nobel en trots op zijn land en volk. Iets voor de bijeenkomst van de Raad van Elrond verdedigde Boromir Osgiliath samen met zijn broer Farami.Boromir had ondenkt dat hij de bruggen kon verwoesten zodat het vijandelijke leger niet de stad meer in zou kunnen, wat later maar voor korte tijd bleek.

De Raad van Elrond Edit

Van zijn vader kreeg Boromir de opdracht de ene ring te vinden die gezien was in Rivendel en zich te voegen bij het reisgenootschap. Faramir mocht niet gaan van Denethor. Boromirs reis naar Rivendel duurde 110 dagen. Hij reisde door Rohan en verloor zijn paard bij Tharbad. Tijdens de bijeenkomst vertelde Boromir over de verdediging van Minas Tirith en Gondor. Hij zei dat hij niet voor militaire hulp kwam maar met raad: Boromir stelde voor de Ene Ring naar Minas Tirith te brengen zodat hij daar veilig was. Elrond keurde dit af. Boromir steunde het Reisgenootschap en ging hierin. Boromirs bedoeling was re reizen tot aan Minas Tirith en daar te blijven. Hij reisde met het reisgenootschap, met onder andere: Aragorn, Legolas,Gimli en Gandalf naar de Caradhras, maar kwam daar vast te zitten.

Reis naar Moria Edit

Het reisgenootschap moest dus terug. Boromir stelde voor langs Rohan te trekken naar Mordor, langs Langstrand en Lebinnin. Gandalf keurde dit af omdat dit te dicht bij Saruman zou zijn. Het Reisgenootschap ging op Gimli's aanraden door Moria. Toen ze bij de Deuren van Durin aankwamen werd Boromir boos dat Gandalf het wachtwoord niet wist en gooide een steen in het water. Hierdoor ontwaakte de Wachter van het water, die het Reisgenootschap aanviel. Toch ging het Reisgenootschap door Moria, waar na een hevig gevecht met Orks Gandalf samen met Durins vloek van de Brug van Khazad-dûm afviel.

Lórien en Amon Hen Edit

Na Moria ging het gezelschap naar Lórien, waar Boromir kennis maakte met Galadriel en Celeborn. Boromir was bang voor Galadriel en vertrouwde haar niet. Als geschenk kreeg Boromir een Elfenmantel. Het Reisgenootschap vertok uit Lórien met boten. Boromir voer samen met Merijn en Pepijn. Boromir wilde net teruggaan naar Minas Tirith, maar de Uruks van Saruman vielen aan. Boromir probeerde, tevergeefs Merijn en Pepijn te redden van de Uruks.
Boromir dood.jpg

Het dode lichaam van Boromir

In de film van Peter Jackson wordt Boromir met pijlen van Uruk-commandant Lurtz gedood. Aragorn was bij zijn laatste moment en Boromir gaf toe dat hij geprobeeerd had de ring van Frodo af te pakken. Aragorn legde het lichaam van Boromir in een boot en liet het varen op de Anduin, De Rauros waterval af. Faramir vond zijn broer in Ithilien en gaf dit slechte nieuws door aan zijn vader, die hier kapot van was.

Around Wikia's network

Random Wiki