Wikia

Neem deze ring , meester ... voor uw zware werk , maar het zal u ondersteunen bij de vermoeidheid. Want dit is de Ring van Vuur. Maar voor mij, de zee is mijn hart, en ik zal wonen aan de oevers tot het laatste schip vaart.

Ik zal op u wachten- Círdan tegen Gandalf bij aankomst van de Istari.

Círdan
220px-Cirdan

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

de Scheepsbouwer, Nowë

Titels

Heer van Lindon, heer van Balar, heer van Falas, heer van de Grijze havens

Geboortejaar

? Era van de Bomen?

Sterftejaar

Stierf niet, voer naar Valinor

Bondgenoten

Thingol, Denethor(Eerste Era), Gil-galad, Galadriel, Celeborn, Finrod, Gandalf

Wapens

Narya

Trouw aan

Gil-Galad, Gandalf

Acteur micheal elsworth

?

Te veel parameters

Círdan was een oud, machtig Elfen Koning met een van de Ringen der macht. Hij woonde in de Grijze havens en maakte daar de eerste schepen vandaar ook de bijnaam Scheepsbouwer.

Afgezien van Boombaard en misschien andere Enten, was Círdan aan het begin van de Vierde Era het oudste levende wezen van Midden-Aarde, daarom was Círdan een van de weinige Elfen met een baard.

Cirdan2

Narya, ring van vuur

Círdan in de Eerste Era Edit

In de havens vochten de Noldor van Feanor tegen de troepen van Círdan. Feanor eiste namelijk schepen op. Cirdan wilde die niet geven. Zo ontstond het gevecht. Círdan kon nog ontkomen. Hierna vocht hij mee bij het Eerste Gevecht. Hier vocht hij met Denethor en Thingol.

Na het gevecht kreeg hij van Thingol het leiderschap over de Falathrim in de havens van Eglarest en Brithombar. Dit werd te veel voor Cirdan, daarom gaf hij een gedeelte van zijn rijk aan Finrod. Cirdan werd adviseur van Finrod.

Na de dood van Finrod vielel de Orks van Melkor tweemaal aan. Dit werd de Val van Falas genoemd. In dit gevecht werd heel Falas vernietigd en waren Gil-galad en hijzelf de eneige die het overleefde.

Círdan was erg vaardig met schepen. Hij bouwde voor Earendil het schip Vingilot.

Círdan in de Tweede Era Edit

Círdan heerste over Lindon, dat bestond uit Harlindon, Forlindon en Mithlond. Van Celebrimbor kreeg hij Narya, de ring van vuur. Al snel bleek dat de ring je in het bezit van Sauron bracht, daarom droeg hij zijn ring een lange tijd niet.

Hij ging in het leger bij de laatste hoge Koning van de Noldor Gil-galad, als rechterhand en adviseur van Gil-galad. Samen met Elrond vochten de drie in het Gevecht van het Laatste Bondgenootschap tegen Sauron. Gil-galad sneuvelde in dit gevecht.

Círdan in de Derde Era Edit

De Vala brachten veel versterkingen naar Midden-Aarde. Zo stuurde zij Glorfindel, een strijder van Gondolin die uit de dood herezen was en de Istari. In de Grijze havens zag hij dat Olorin, een van de Istari Narya beter kon gebruiken. Daarom gaf Círdan in het geheim de ring naar de Tovenaar. Círdan werd lid van de Witte raad, en adviseerde de Istari. Toen de ene ring werd gevonden en naar Rivendel was gebracht, stuurde Círdan Galdor van de Grijze havens er naartoe.

Cirdan4

Warhammer figuurtje van Cirdan

Vertrek naar Valinor Edit

Na de Oorlog om de ene ring vertrokken Galadriel, Elrond, Gandalf, Bilbo Balings en Frodo Balings naar Valinor vanuit zijn havens. Later in de Vierde Era vertok hij naar Valinor.Hij was een van de laatste elven die Midden-aarde vaarwel zei.

Around Wikia's network

Random Wiki