Wikia

Celebrimbor
Celebrimbor

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Telperinquar

Titels

Heer van Eregion, Smeder van de Negentien ringen

Bondgenoten

Curufin, Celegorm, Turgon, Gil-galad, Galadriel, Celeborn

Wapens

hamer

Trouw aan

Annatar, Galadriel

Acteur

-

Celebrimbor was een Elf de zoon van Curufin. Hij was een van de besten smeden aller tijden.

Vroegere leven Edit

Celebrimbor werd geboren in Valinor. Zijn moeder was onbekend. Samen met zijn vader Curufin en zijn oom Celegorm ging hij in Nagrothrond wonen. Na de dood van Finrod wilden zijn vader en oom hem opvolgen, wat ze ook deden. Wegens het slechte beleid werden ze door iedereen gehaat en verbannen uit de stad. Celebrimbor bleef achter. Later na de verwoesting van Nargothrond reisde hij naar Gondolin, om hofsmid te worden van Koning Turgon. Hij maakte hier de Ellesar. Het gevecht bij Gondolin overleefde hij en vluchtte naar Eregion.

Ringen der macht Edit

In Eregion ging hij bij de Dwergen wonen. Van de Dwergen leerde Celebrimbor veel smeedkunsten. Met de Dwerg Narvi maakte hij de Deuren van Durin. Al snel werd hij de beste smid uit de Tweede Era.

Sauron koos hem uit om alle ringen der macht te maken. Hij noemde de drie Elfenringen Vilya, Narya en Nenya. Nadat hij de ringen had gemaakt werd hij vermoord door Sauron. Sauron hing hem op aan een vaandel en nam hem mee naar meerdere strijden.

Around Wikia's network

Random Wiki