Wikia

Celegorm

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Celegorm
250px-Ivanneth Celegorm.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Celegorm de moedige, Turcafinwë, Tyelkormo

Titels

Heer van Nargothrond

Geboortejaar

Era van de Bomen, Tirion

Sterftejaar

E.E.506, Menegroth

Bondgenoten

Fëanor, Maedhros, Curufin, Huan(later niet meer)

Wapens

Zwaard, boog en speer

Trouw aan

Eed van de Noldor, Unie van Maedhros

Acteur

-

Te veel parameters

Celegorm was een Elf en de derde zoon van Feanor. Hij was goed bevriend met zijn broer Curufin. Van Oromë kreeg hij een Wolfshond die Huan heette omdat ze beiden goed jagers waren. Hij woonde een lange tijd in Nagrothrond, totdat hij samen met zijn broer werd verbannen. Celegorm was ook bekend om zijn moed, vandaar zijn bijnaam.

Heerschapij van Nargothrond en jacht op Beren Edit

Celegorm.jpg

Celegorm

Hij woonde Nargothrond met zijn broer Curufin, in het de stad van Finrod. Bij het vertrek van Findod op zijn queeste kreeg iemand anders de macht, maar toen het nieuws de stad bracht over de dood van hun heer werden de gebroeders de heersers. Toen de twee op jacht gingen met hun hond Huan om Beren te doden, vonden ze Lúthien, die ze menamen naar de stad en opsloten in het Boomhuis. Celegorm wilde met haar dat Thingol hem haar hand zou geven. Huan had medelijden met het meisje en redde haar en werd zijn meesters ontrouw.

Vanwege deze daad wilde de bewoners van Nargothrond dat de Celegorm en Curufin moesten verdwijnen. Hun neef Orodreth zorgde ervoor dat ze niet werden vermoord, maar slechts verbannen. Celebrimbor bleef achter in de stad.

Tijdens hun vlucht kwamen ze Beren en Lúthien tegen, die ze aanvielen. Ze vochten, maar de twee verloren. Tijdens de vlucht schoot Celegorm nog een pijl op Beren, die hem in de borst trof.

Toch haalde Beren het om bij Thingol te komen en de Silmaril af te leveren.

Broedermoord II Edit

Een tijd later, na de dood van Thingol en de verdwijning van Melian wilden de broers wraak nemen op Doriath en wilden een van de Silmarillen, door met een leger Noldorstrijders Menegroth aan te vallen. Dior Eluchil, de heerser vocht mee in de strijd. De Noldoreanen kwamen in de minderheid en Curufin hier. Later stierf Celegorm ook in de Broedermoord II.

Around Wikia's network

Random Wiki