Wikia

Curufin
Curufin.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

De vaardige

Titels

Heer van Nargothrond

Geboortejaar

Era van de Bomen, Tirion

Sterftejaar

E.E.506, Menegroth

Bondgenoten

Fëanor, Celegorm, Maedhros, Elfen van Noldor

Wapens

Angrist

Trouw aan

Eed van de Noldor, Unie van Maedhros

Acteur

-

Te veel parameters

Curufin2.jpg

Curufin

Curufin was een Elf en zoon van Fëanor. Hij was geboren in Tirion.

Vrienden en vijanden Edit

Curufin was de vijfde zoon van Fëanor. Hij had zes broers, maar met Celegorm kon de vaardige het het beste vinden. Curufun had ook een zoon Celebrimbor, een erg goed smid. Eöl was een van zijn grootste vijanden en had een grote afkeer aan hem.

Heerschapij van Nargothrond en jacht op Beren Edit

Curufin ging net als een groot deel anderen van de Noldor naar Midden-aarde en zwoer de Eed van de Noldor om wraak te nemen op Melkor.

Hij en zijn broer Celegorm kwamen terecht in Nargothrond de stad van Finrod. Bij het vertrek van Findod op zijn queeste kreeg iemand anders de macht, maar toen het nieuws de stad bracht over de dood van hun heer werden de gebroeders de heersers. Toen de twee op jacht gingen met hun hond Huan om Beren te doden, vonden ze Lúthien, die ze menamen naar de stad en opsloten in het Boomhuis. Celegorm wilde met haar dat Thingol hem haar hand zou geven. Huan had medelijden met het meisje en redde haar en werd zijn meesters ontrouw.

Vanwege deze daad wilde de bewoners van Nargothrond dat de Curufin en Celegorm moesten verdwijnen. Hun neef Orodreth zorgde ervoor dat ze niet werden vermoord, maar slechts verbannen. Celebrimbor bleef achter in de stad.

Tijdens hun vlucht kwamen ze Beren en Lúthien tegen, die ze aanvielen. Ze vochten, maar de twee verloren. Tijdens de vlucht schoot Celegorm nog een pijl op Beren, die hem in de borst trof.

Toch haalde Beren het om bij Thingol te komen en de Silmaril af te leveren.

Broedermoord II Edit

Dood van Curufin.jpg

De dood van Curufin

Een tijd later, na de dood van Thingol en de verdwijning van Melian wilden de broers wraak nemen op Doriath en wilden een van de Silmarillen, door met een leger Noldorstrijders Menegroth aan te vallen. Dior Eluchil, de heerser vocht mee in de strijd. De Noldoreanen kwamen in de minderheid en Curufin stierf door verwondingen.

Around Wikia's network

Random Wiki