Wikia

Denethor II

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Gondor is mijn en van niemand anders -Denethor tegen Gandalf

Denethor
Denethor.jpg

Ras

Mens

Geslacht

Man

Andere namen

Denethor de wijze

Titels

Heer en Stadhouder van Gondor

Geboortejaar

D.E.2930

Sterftejaar

D.E.3019, op 89-jarige leeftijd

Bondgenoten

Finduilas, Boromir, Faramir, Imrahil, Gandalf(later niet meer)

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Gondor

Acteur

John Noble

Te veel parameters

Denethor II (D.E.2930 - D.E.3019) was de laatste Stadhouder van Gondor en was getrouwd met Finduilas van Dol Amroth. Verder had Denethor twee zonen: Boromir en Faramir gekregen met Finduilas. Zijn vader was Ecthelion II, die ook een Stadhouder was. Boromir was Denethors favoriete zoon. Hij keek aan het einde van zijn leven leven regelmatig in zijn Palantir, waardoor veel mensen dachten dat hij helderziend was. Na de dood van Boromir was hij erg in de war.

Vroegere leven Edit

Denethor met Boromir.jpg

Denethor met Boromir

Denethor huwde Finduilas van Dol Amroth in D.E.2976.

Na de dood van Ecthelion II in D.E.2984 werd hij Stadhouder. Denethor had een grote bibliotheek waar de Istari Gandalf en Saruman vaak kwamen. Ook keek hij geregeld in de Palantir van Minas Tirith en was dus goed voorbereid. Toen hij vernam dat de ene ring gevonden was stuurde hij zijn oudste zoon, Boromir naar Rivendel waar de ring nu was. Hij wilde de ring als wapen in de oorlog gebruiken. Zijn jongste zoon, Farmir bood ook aan om te gaan, alleen Denethor vond hem zwak.

Gevecht bij Minas Tirith Edit

Denethor liet zich verbranden.jpg

Denethor op de brandstapel

Gandalf de witte kwam zijn troonzaal binnen, samen met een Hobbit om slecht nieuws te vertellen. De twee vertelde over de dood van zijn zoon Boromir en dat Mordor spoedig zal aanvallen. De Hobbit, die Pepijn heette, bood zijn diensten aan als dienst voor de dood van zijn zoon. Een paar dagen later kwam zijn andere zoon Faramir ook vertellen dat Osgiliath, het grote fort aan de Anduin, gevallen was. Denethor werd woedend en eiste dat Farmir het weer heroverde. Ook al was deze aanval hopeloos, Faramir deed wat hij moest. Iets later werd het lichaam van de dode (dat dacht Denethor) Faramir naar hem gebracht. Op dat moment vielen de krachten van Mordor aan. Denethor was zo in de war dat hij iedereen liet terugtrekken. Gandalf sloeg hem neer en gaf het bevel te vechten voor de witte stad. Die avond liet Denethor zich samen met zijn zoon Faramir verbranden. Op het moment dat de vlammen bij de brandstapel kwamen stormde Gandalf, met de Hobbit, naar binnen en haalde Faramir van de brandstapel af, hij was namelijk niet dood. Dit besefte Denethor pas te laat en hij veranderde in een vlam en sprong over de rand van de hoogste citadel.
Denethor in de vlam.jpg

Denethor rend als vlam weg

Waarschijnlijk is Denethor vernoemd naar de Elfse held Denethor.

TriviaEdit

  • In de film is Denethor veel arroganter en minder tragischer dan in de boeken.

Around Wikia's network

Random Wiki