Wikia

Elessar

De Ellesar

De Ellesar was een mooi sieraad waardoor dode, verdorven dingen er toch uitzagen alsof ze leven. Hij is gemaakt door Enerdhil in Gondolin. De smid gaf het sieraad aan de dochter van de Koning Idril Celebrindal. Zij gaf hem weer door aan haar zoon Eärendil. Omdat Eärendil nooit meer terug kwam naar Midden-aarde, raakte hij verloren. Er werd gezegd dat het sieraad uiteindelijk terecht moest komen bij Koning Ellesar.

Er zijn twee verhalen over de terugkomst van het sieraad:

  1. Galadriel is er klaar mee dat alles om haar heen dood gaat en verwelkt. Op een dag kwam Gandalf langs en ze hadden een lang gesprek. Als gift van de Vala had Gandalf de Ellesar meegekregen uit Valinor om hem weer door te geven aan Galadriel.
  2. Celebrimbor, een vriend van Enerdhil, en mede-smid, was verliefd op Galadriel en wilde dat hij haar vrolijk kon krijgen. Omdat hij ook een smid uit Gondolin was wist hij hoe Enerdhil het medailon had gemaakt en kon het dus ook maken.

De Ellesar kwam in ieder geval bij Aragorn: Galadriel gaf het aan haar dochter Celebrain, zij gaf het door aan haar dochter Arwen, en zij gaf het door aan haar man Aragorn.

Around Wikia's network

Random Wiki