Wikia

Elrond
Elrond.jpg

Ras

Half-Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Peredhil

Titels

Heer van Rivendel, Heraut van Gil-Galad

Geboortejaar

E.E.532, Havens van Sirion

Sterftejaar

Stierf niet, ging na de Oorlog om de ene ring naar Valinor

Bondgenoten

Eärendil, Elwing, Elros,Celebrían, Celeborn, Galadriel, Arwen, Elladan ,Elrohir, Aragorn II, Gandalf, Gil-galad

Wapens

Hadafang, Vilya

Trouw aan

Gil-galad, Galadriel

Acteur

Hugo Weaving

Te veel parameters

Elrond was een bekende Elf heer die Vilya, de ring der lucht bezat. Hij vocht ook bij de Doemberg aan de zijde van Gil-galad. Hij was de zoon van Elwing en Earendil.

Eerste Era

Maglor,Elrond en Elros.jpg

Elrond en zijn broer Elros met Maglor en Maedhros

Elrond werd, net als zijn tweelingbroer Elros, laat in de Eerste Era geboren. Zijn ouders waren Eärendil en Elwing. .Omdat Eärendil een van de Mensen was en Elwing een Elf, werd Elrond als Half-Elf gerekend, en kon Elrond dus kiezen. In tegenstelling tot Elros koos Elrond ervoor een Elf te worden. Elros werd later een Númenoreaan.Ze bleven veilig achter in de Havens van Sirion, dachten ze, maar de havens werden door Maedhros en Maglor aangevallen. Maglor had medelijden met de kinderen en nam ze mee. Later, na het gevecht van het Gramschap, liet hij de kinderen gaan.

Elrond ging samen met Gil-galad naar Lindon. Gil-galad werd een groot leermeester van de Half-Elf. Hij werd dan ook zijn Heraut.

Tweede Era

Sauron, een oud-volgeling van de duister Valar Melkor, vermomde zich als Annatar. De Duistere Heer probeerde Lindon binnen te komen, wat Gil-galad niet toestond. Later bood Sauron Gil-galad, Galadriel, en Círdan, de leermeester van Gil-galad en tevens de beheerder van de Grijze havens, een speciale ring aan. Door deze gift ontstond de Oorlog tussen de Elfen en Sauron. In deze oorlog stichtte Elrond Imladris, dat later het laatste huiselijk huis werd genoemd.

Het laatste bondgenoodschap

Elrond34.jpg

Elrond in het leger van Gil-galad.

In het Gevecht van het Laatste Bondgenootschap vocht Elrond als Heraut van Gil-Galad mee. Dit betekende dat hij de wapens van Gil-Galad bij zich moest houden. In de film(The Fellowship of the Ring was hij de rechterhand van Gil-Galad en vocht naast hem). Toen Gil-Galad stierf kreeg Elrond zijn ring Vilya, de ring van lucht. Sauron werd verslagen door Isildur, die nu de Ene Ring bezat. De Half-Elf begeleidde Isildur naar de Doemberg om hem te vernietigen, maar Isildur hield de Ene Ring.

Na het gevecht keerde Elrond terug naar Rivendel.

Derde Era

Na de dood van Isildur bij de Gevecht bij de Irisvelden bracht zijn schildknaap Ohtar de restanten van Isildurs zwaard Narsil naar Rivendel. Elrond voedde Valandil, zoon van Isildur op. Na de val van Arnor bewaarde de Heer van Rivendel de Scepter van Annuminas en de Ring van Barahir totdat iemand het op kwam eisen.

Elrond en Celebrían

In D.E.109 trouwde Elrond met Celebrían, dochter van Galadriel en Celeborn. Samen kregen zij de tweeling Elladan en Elrohir. Later kregen ze ook nog een dochter: Arwen.

In D.E.2933 kwam de jonge Aragorn met zijn moeder Gilraen, ook naar Rivendel. Elrond verzorgde Aragorn en zijn moeder. Gilraen stierf relatief jong. Toen Aragorn ouder was gaf Elrond hem de Ring van Barahir, aan wie hij behoorde.

De komst van Thorins gezelschap

Gandalf leidde Thorin, Bilbo Balings en Thorins gezelschap naar Rivendel om hun kaart te ontcijferen. De kaart was in Maanletters geschreven. De kaart verteldde hen over de geheime ingang van Esgaroth. Ook vertaalde Elrond de inscriptie van de zwaarden Glamdring en Orkrist, die beiden uit Gondolin afkomstig zijn.

De Oorlog om de ene ring

672px-Michael Kaluta - Elrond Recalls the Host of Gilgalad.jpg

Elrond verteld over Gil-galad.

Toen Elrond vernam dat de Ene Ring gevonden was en dat Saruman zich aansloot bij Sauron riep hij de Raad van Elrond bij een om te vergaderen, en dat de ring zo snel mogelijk naar Rivendel gebracht moest worden. De Hobbit Frodo Balings bracht hem. Elrond genas hem eerst van een steek van een Morgulzwaard. Hij vertelde verschillenden, waaronder Frodo en zijn vrienden:Sam Gewissies, Meriadoc Brandebok en Peregrijn Toek het verhaal over Gil-galad en de Slag van het Laatse Bondgenootschap. De Raad van Elrond besloot na een lange tijd dat Frodo Balings samen met acht anderen de Ene Ring moesten vernietigen.

Voor de rest van de oorlog bleef hij in Rivendel en was nauwlijks actief.

Vierde Era

Ted Nasmith - Departure at the Grey Havens.jpg

Vertrek uit de Grijze havens

Toen de ring vernietigd was trouwde Arwen met Aragorn, die nu Koning van Gondor was. Later ging hij naar de Grijze havens, om vervolgens naar Valinor te varen. Hij ging samen met: Galadriel, Celeborn, Bilbo Balings, Gandalf, Frodo Balings. Arwen bleef bij Aragorn.

Around Wikia's network

Random Wiki