Wikia

Fingolfin

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Fingolfin
Fingolfin2.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

De Moedige

Titels

Hoge Koning van de Noldor

Bondgenoten

Finwë, Fëanor, Finarfin, Anairë, Fingon, Turgon, Aredhel, Argon

Wapens

Ringil

Trouw aan

Noldor

Acteur

-

MelkorVSFinglofin.jpg

Fingolfin vecht tegen Melkor

Fingolfin was een Elf en een Hoge Koning van Noldor. Hij was een van de zonen van Finwë en een broer van Fëanor en Finarfin. Met Anairë kreeg hij een aantal kinderen: de zonen waren: Fingon, Turgon, Argon en zijn dochter was Aredhel. Hij stcihtte het Huis van Fingolfin. Er werd van Fingolfin gezegd dat hij de moedigste en meest standvastige zoon van Finwë was.

Leven in Midden-aarde Edit

Na de dood van Finwë zwoeren hij en Fëanor wraak op Melkor en gingen naar Midden-aarde. Ze staken de Helcaraxë over, maar er waren veel slachtoffers door de kauw, zoals zijn vrouw Anairë. Fëanor stal van de Teleri, waarmee ze naar Midden-aarde konden. In Midden-aarde nam hij deel uit van het Beleg van Angband. Zijn zoon Fingon redde Maedhros, zoon van Fëanor, uit de klauwen van Melkor, waardoor Fingolfin een Hoge Koning van de Noldor werd. Hij regeerde over Hithlum. Na het verslaan van de Orks in de Dagor Aglareb onderhield Fingolfin het Beleg voor zo'n vierhonderd jaar. Maar Plotseling ontstond de Dagor Bragollach, waardoor vele stierven. Als laatste hoop reed Fingolfin, alleen, naar Angband en daagde Melkor uit voor een duel. Morgoth aanvaarde het duel en vocht met zijn knots Grond tegen het zwaard Ringil. Zeven maal verzwaktte Fingolfin Melkor, maar de Elf had geen kans tegen de Valar. Telkens wanneer Melkor de Elf sloeg viel hij neer maar stond weer op, totdat de Koning moe werd en niet meer kon. Melkor vermoordde de Hoge Koning van de Noldor en gooide zijn lichaam naar de Wolfen. Thorondor, Koning van de Adelaars pakte zijn lichaam, verwondde Melkor, en nam het mee naar een bergtop bij Gondolin. Hier bouwde Turgon voor zijn vader een tombe.

Na de dood van Fingolfin werd Fingon de nieuwe Hoge Koning van de Noldor.

Around Wikia's network

Random Wiki