Wikia

Fingon
Fingon3.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Findekano, de moedige

Titels

Hoge Koning van Noldor

Bondgenoten

Fingolfin, Turgon, Aredhel, Argon, Maedhros

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Fingolfin, Noldor

Acteur

-

Fingon was de oudste zoon van Fingolfin. Hij had twee jongere boers, Turgon en Argon, en een zus, Aredhel. Na de dood van zijn vader werd hij Hoge Koning van Noldor.

Vroegere leven Edit

Fingon.jpg

Fingon

Na de uitspraak van Fëanor tegen de Vala vertrok Fingon met zijn vader om wraak te nemen op Melkor, die de Silmarillen gestolen had en zijn grootvader vermoordde. Hij vocht bij de Broedermoord tegen de Teleri. Dit deed hij omdat hij dacht dat de Teleri hen tegenwerkten. Samen met zijn vader trok hij naar Midden-aarde.

Fingon and gothmog1.jpg

Gothmog vecht tegen Fingon

Redding van Maedhros Edit

Vlak na de Dagor-nuin-Giliath wilde Fingon zijn neef Maedhros redden uit de handen van Melkor waar hij gemarteld werd. Hij had geen idee hoe hij het moest doen en riep de hulp van de Vala in. Ze stuurde Thorondor. Op de rug van de Adelaar redde hij Maedhros. Dankzij de moed van Fingon overleefde Maedhros het.

Dagor Bragollach en Niriath Arnoediad Edit

Van Fingolfin kreeg Fingon een gebied in Dor-Lomin, in het westen van Hithlum. Hier vocht hij het Gevecht bij de Firth van Drengist. Samen met zijn vader bewaakte hij een gedeelte van het Beleg van Angband. In de Dagor Bragollach, toen het beleg gebroken werd, vocht hij tegen de Draak Glaurung, die voor het eerste uit Angband kwam.

Fingolfin sneuvelde in het gevecht in duel met Melkor.

Na het gevecht brak Melkor door naar de Firth van Drengist, waar Fingon hem opwachtte met een klein leger. Hier werd hij gered door Círdan en zijn Elfen uit Falas op schepen.

Als laatste vocht Fingon in de Nirnaeth Arnoediad, waar hij nog een laatste aanval op Angband uitvoerde. Hij zou hulp krijgen van Maedhros, maar, vanwege het verraad van Ulfang kwam Maedhros drie dagen later dan hij werd verwacht.

Doordat Maedhros te laat kwam werd het Leger van Noldor erg verzwakt door aanvallen van Glaurung en Balrogs. Fingon werd omsingeld door Balrogs en Fingon dueleerde met Gothmog. Fingon overleefde dit duel niet.

Fingon vermoord.jpg

Het lichaam van Fingon

Door de dood van Fingon eindigde de dag voor de Elfen in een nederlaag. Turgon, broer van Fingon werd de nieuwe Hoge Koning van Noldor. Zijn zoon Gil-galad heersde nog lang in de Tweede Era over de Elfen.

Around Wikia's network

Random Wiki