Wikia

Finrod
Finrod.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Felagund

Titels

Heer van Nargothrond

Geboortejaar

E.B.1280, werd herboren

Sterftejaar

E.E.465, stierf geen tweede keer

Bondgenoten

Finarfin, Galadriel, Angrod, Aegnor, Círdan, Bëor, Barahir, Beren

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Vala, Beren

Acteur

-

Te veel parameters

Finrod Felagund was een Koning onder de Elfen en heer van Nagrothrond. Hij was de eerste de de Mensen van Beor zag en leerde ze vele dingen. Zijn vader was Finarfin, hij had twee broertjes, dit waren Angrod en Aegnor, en een zusje, Galadriel

Eed van de Noldor Edit

Finrod was de oudste zoon van Finarfin. Hij was getrouwd met Amairë en leefde in Valinor.

Net als (bijna) alle andere Noldoreanen zwoer Finrod om wraak op Melkor te nemen.

Finrod vocht niet mee met Fëanor bij de Broedermoord I om de Zwanenschepen te bemachtigen. Tijdens dit gevecht verscheen de Valar Mandos voor Finarfin om hem over te halen met de wraakactie te stoppen. Dit deed Finarfin ook, maar desondanks ging Finrod met zijn vrouw en broers en zus naar Midden-aarde. Snel bleek dat Fëanor iedereen achter had gelaten, op zijn zonen na,en was te schip naar Midden-aarde gegaan. Daarom moesten ze over de Helcaraxë trekken om naar Midden-aarde te gaan. Op deze tocht stierf Amairë door de kou.
Felegund.jpg

Felagund met Beren

Leven in Beleriand Edit

Na de overwining bij de Dagor-nuin-Giliath begonnen de Noldoreanen een rijk op te bouwen. Finrod begon met Minas Tirith, op het eiland Tol-Sirion. Deze tijd was erg rustig.

Finrod en zijn zusje Galadriel waren als gasten uitgenodigd bij Thingol. Finrod bewondere Thingols huis Menegroth. Thingol vertelde dat je bij de Narog bij Taur-en-Faroth ook prachtige grotten had, en Finrod begon hier met behulp van de Dwergen een stad te bouwen, Nargothrond. Als wederprestatie hielp Finrod de Dwergen een vesting te bouwen in de Blauwe Bergen. Ook kreeg Finrod van de Dwergen een ketting, Nauglamir genaamd. Van Círdan, een oude vriend kreeg hij ook een stukje van zijn rijk, omdat het te groot werd. Dit waren Brithombar en Eglarest. Finrod ging vast in Nargothrond wonen, en aan Orodreth, zijn neefje, vertrouwde hij Minas Tirith toe.

Ontmoeting met de eerste Mensen Edit

Driehonderd jaren gingen voorbij. Finrod ging op een dag met Maedhros en Maglor jagen. Terwijl ze aan het jagen waren trok Felagund, alleen, de bergen van Ered Lindon in. Hier kwam de heer van Nargothrond de eerste Mensen tegen, geleid door Bëor de oude. De Elf opserveerde de groep eerst en ging toen spelen op zijn harp. Hierdoor kregen de Mensen een mooie droom en werden wakker. Finrod bleef nog een lange tijd bij de Mensen en leerde ze Taliska en Sindarin. Finrod raakte goed bevriend met Andreth, een vrouw van het Huis van Bëor.

Samen met de Mensen vocht hij in de Dagor Bragollach. Hier werd zijn leven gered door Barahir. Na de slag kreeg hij een een Ring.

Queeste van de Silmaril Edit

Leithian6 elf.jpg

Finrod en Beren in de cel

220px-Finrod and Beren.jpg

Finrod en Beren

Enkele jaren later kwam Beren, zoon van Barahir, naar Nargothrond. Hij vroeg Felagund om een gunst, wat de Elfen niet kon weigeren. Samen gingen ze op reis om een van de Silmarillen van Melkors kroon af te stelen. Celegorm en Curufin, die ook in Nargothrond woonden, werden zijn vervangers. Omdat Finrod dit duo niet helemaal vertrouwde moets Edrahil een oogje in het zeil houden. Tijdens de tocht werden ze door Orks gevangen genomen en naar Minas Tirith(wat een tijdje geleden was ingenomen) gebracht en voor Sauron geleid. Hier werden ze in de Wolfenkooi van Sauron gegooid. Samen met Beren versloegen ze alle Wolfen, op de sterkste na, Carcharoth, die Sauron achter gehouden had. Finrod redde het leven van Beren, maar stierf aan de verwondingen.

Hierdoor hield Finrod Felagund zich toch aan zijn eed aan Barahir.

Reincarnatie Edit

180px-Donato Giancola - Lore.jpg

Een Elf kijkt naar muurschilderingen van het leven van Finrod

Omdat Finrod een van de eerlijkste en wijste Elfen van het Huis van Finwë ooit was, werd hem een nieuw leven aangeboden in Valinor. Hier leefde hij nog tot in de eeuwigheid met zijn vader.

Around Wikia's network

Random Wiki