Wikia

Glaurung

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Glaurung
Dood van Glaurung2.jpg
De dood van Glaurung

Ras

Draak

Geslacht

Man

Andere namen

De Bedrieger

Titels

Vader der Draken

Geboortejaar

E.E.260(eerste verschijning)

Sterftejaar

E.E.499

Bondgenoten

Melkor, andere Draken

Wapens

Vuur, magie

Trouw aan

Melkor

Acteur

-

Te veel parameters

Glaurung tns.jpg

Glaurung

Glaurung was de eerste Draak aller tijde en hielp Melkor in de strijd tegen de Vala. Hij was ook een groot magier en kon anderen in zijn macht houden of dingen laten vergeten. Turin Turambar vermoordde de Draak met Gurthang.

Vroegere leven Edit

Glaurung werd als eerste Draak in de grotten van Angband geschapen. In tegenstelling tot latere Draken had Glaurung geen vleugels. Hij werd een grote schik en viel Hithlum aan. De toenmalige prins van Hithlum Fingon kon de Draak terug drijven, omdat de Draak nog niet op volle sterkte was. Glaurung werd hierna door Melkor een lange tijd niet meer ingezet.

Glaurung5.jpg

Glaurung en Turin bij Nargothrond

Slag van de plotselinge vlam Edit

Twee eeuwen later bij de Slag van de plotselinge vlam werd Glaurung weer ingezet. Toen Melkor hier zijn poorten openden en al zijn Vuurdraken, Balrogs en andere schepsels naar buiten kwamen was Glaurung de aanvoerder. Glaurung leidde de Orks en bevrijdde Angband van haar beleg.

Slag van ongetelde tranen Edit

Bij de vijfde slag, de Slag van ongetelde tranen, verwoestte Glaurung vele levens van Elfen, Mensen en Dwergen. Hij confronteerde met de Dwergenkoning van Belegost Azaghâl, die hij met enige moeite versloeg. Niemand kon de Draak verslaan.

De Plundering van Nagrothrond Edit

Na het gevecht kreeg de Draak van Melkor de opdracht Nargothrond te vernietigen. Dit deed Glaurung met enkele Orks met gemak. Hij verwoestte het hele rijk. Ook kwam hij Túrin Turambar, zoon van Húrin tegen. Hij bevriesde het Mens met zijn ogen. Túrin hoorde het gekrijs van Finduilas, dochter van Orodreth, maar kon er niks tegen doen. Toen iedereen weg was, op Túrin en de Draak na gaf Glaurung hem twee keuze's. De eerste was om Finduilas te redden, de tweede was om zijn moeder Morwen en zus Nienor te redden. Túrin koos de tweede optie, maar Glaurung bedroog Túrin, want zijn moeder en vrouw waren in veiligheid in Doriath.

Laatste jaren Edit

Glaurung en Nienor.jpg

Glaurung en Nienor

Morwen en Nienor zochten Túrin in de buurt van Nargothrond. Glaurung maakte vele rookwolken en liet Nienor haar geest verliezen. Hierdoor wist ze niks meer. Túrin Turambar vondt haar in Brethil waar ze huilend bij het graf van Finduilas lag, niets wetend dat ze zijn zus was. Hij nam haar mee naar de stam van Brandir. Glaurung viel het gebied drie jaar later aan. Túrin besloot de Draak te doden. Túrin stak met zijn zwaard Gurthang Glaurung in de borst. Glaurung schreeuwde het uit. Toen het drakenbloed Túrin aan raakte viel hij neer. Nienor vond hem zo en kreeg voor dat Glaurung dood ging haar geheugen terug. Ze dacht dat Túrin dood was en pleegde zelfmoord door in een rivier te springen. Toen Túrin Turambar later wakker werd en door kreeg wat er gebeurd, pleegde hij zelfmoord door zichzelf op zijn zwaard te laten vallen.

Vermogens Edit

Als de stamvader van de Draken (en misschien een Maiar) had Glaurung vele speciale vermogens, waaronder;

HypnoseEdit

Glaurung kon mensen voor lange tijd verstijven en ze allerlij dingen laten geloven. Hij kon mensen ook volledig laten vergeten wie ze waren, hoe ze heette en zelfs hoe ze moeten praten.

Around Wikia's network

Random Wiki