Wikia

Mijn heer, vertrouw die gemene dikke Hobbit niet!- Gollem tegen Frodo Balings over Sam Gewissies.

Smeagol
Gollem

Ras

Hobbit

Geslacht

Man

Andere namen

Gollem

Titels

-

Bondgenoten

de ene ring, Deagol, Shelob

Wapens

Stenen, tanden, handen

Trouw aan

de ene ring

Acteur

Andy Serkis

Smeagol was een Hobbit die leefde in de Derde Era. Hij leefde in de Gouw. Nadat hij de ene ring vond werd hij geobsedeerd door de ring.

Vondst van de ene ring

180px-Smeagol3

De Gedaanteverandering van Smeagol

Smeagol was een kind van een rijke familie die goed leefde. Maar Smeagol was nooit blij. Op een dag ging hij vissen met zijn vriend Deagol. Hij vond een ring. Smeagol moest en zou hem hebben. Deagol weigerde hem de ring te geven en hiervoor wurgde Smeagol hem. Smeagol hield de ring dag en nacht om, maar werd door iedereen gepest en kreeg geen eten. Toen wilde Smeagol zichzelf uithongeren, maar dit lukte niet omdat hij de ring om had.

Diefstal van de ene ring

Bilboandgollum als

Gollem en Bilbo

Vele jaren leefde Smeagol in de Nevelbergen. Hier leefde ook Aardmannen, waar hij zich niks van aantrok. Hij vergat hier zijn naam, maar iedereen noemde hem Gollem. naar het geluid dat hij maakt tussen het praten Bilbo Balings kwam vele jaren na zijn aankomst in zijn grot. Hier vond hij de ring, die een tijdje zoek was. Gollem die verschrikkelijk bang was de ring te verliezen zocht hem overal in zijn bootje en zag de Hobbit. Ze bedachten raadsels voor elkaar. Wie het fout deed moest de ring geven. Na vele raadsels begreep het schepsel het niet meer en beantwoordde een vraag fout.

Gevangenschap

Gollumescapes jhs

Gollem ontsnapt

Gollem zworf rond in het noorden, op zoek naar zijn ring. Zowel Sauron als Gandalf waren geintresseerd in het schepsel en gingen naar hem op zoek. Aragorn II vond hem het eerst en bracht Gollem naar het Demsterwold, waar hij werd bewaakt door Elfen. Voordat hij goed ondervraagt kon worden ontsnapte, met behulp van Orks. Zij namen hem weer mee naar Barad-dûr, waar hij(in The Fellowship of the Ring) gemarteld werd om de woonlocatie van de Hobbits te achterhalen, en welke Hobbit. Balings kreisde Smeagol en Sauron zette op deze zaak zijn elitekrijgers, de Nazgûl.

Achtervolging van het Reisgenootschap

16931 gollum l

Gollum

Vervolgens werd de Hobbit weer vrij gelaten en ging hij weer op zoek naar zijn lieveling, nietswetend dat hij door troepen van Sauron gevolgt werd. Hij kwam op het spoor en trok door Moria, over de Anduin en door de bossen van Amon Hen. Na een lange tijd vond hij twee andere Hobbits in Emyn Muil, die hij aanviel. Frodo Balings, een van de twee hield hem tegen en Gollem werd door Sam Gewissies, de andere, vastgebonden met Elfentouw waaruit hij niet kon ontsnappen.

Smeagol als gids

Smeagol met eten

Gollem met zijn net-gevangen eten, wat hij vele malen lekkerder vond dan het Lembasbrood van de Hobbits

Frodo en Sam kenden de weg niet en bevalen Smeagol om hen naar de Zwarte Poort te brengen, wat hij deed. De poort was gesloten en er moest een andere weg gevonden worden, dus leidde Gollem ze naar Minas Morgul om ze vervolgens over de trappen naar het hol van Shelob, een grote spin te brengen. Hier zouden ze vermoord worden en kon hij er met de ring vandoor gaan. Onderweg kwamen ze langs Ithilien, waar ze door Faramir en Zijn Dolers gevangen werden genomen. Ze werden op tijd weer vrijgelaten door de Kapitein omdat Frodo een belangrijke queest moest voltooien. Gollems list om ze op te laten eten mislukte, en hij hield zich even op de achtergrond toen Frodo werd megenomen naar Cirith Ungol. Sam redde zijn meester.

De Doemberg

Gollum-and-the-precious

Smeagol, nog voor een paar seconden in bezit van de Ene Ring

Smeagol greep zijn laatste kans toen de twee Hobbits de Doemberg betraden en de ring wilden vernietigen. Smeagol deed er alles aan om de ring te bemachtigen, maar tevergeefs, de ring werd in het vuur gegooid. Toch sprong Smeagol er achter aan, en stierf in het vuur.

Around Wikia's network

Random Wiki