Wikia

Gothmog (Balrog)

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Voor de Luitenant Gothmog van de Slag bij de velden van Pelennor klik hier.

Gothmog
Fingon and gothmog1.jpg

Ras

Balrog

Geslacht

Man

Andere namen

Osombauko

Titels

Heer der Balrogs, Hoge Kapitein van Angband

Geboortejaar

Voor creatie van Arda

Sterftejaar

E.E.510

Bondgenoten

Melkor, andere Balrogs

Wapens

Grote bijl, vuurzweep

Trouw aan

Melkor

Acteur

-

Te veel parameters

Gothmog was de grooste Balrog in het leger van Melkor. Hij vermoorde onder anderen Fëanor en Fingon. Bij de Val van Gondolin, het verborgen rijk, kwam hij Ecthelion van de fontein tegen. Dit was een groot strijder en ze gingen aan elkaars hand dood.

Begin van de Maia Edit

Als Maiageest kwam Gothmog, met velen anderen naar Utumno, om zich vervolgens aan te sluiten bij Melkor, de Duistere Heer. Hier werd hij een tijd achter gehouden. Hij werd Heer der Balrogs omdat hij groter en machtiger was dan enkel ander van de Balrogs.

Slagen en gevechten Edit

Gothmogs eerste gevecht was de Dagor-nuin-Giliath, waar hij Fëanor, een Hoge Koning van de Noldor versloeg. Vanwege deze daad werd de Balrog gepromoveerd tot Hoge Kapitein van Angband. Als generaal vocht hij in de Dagor Aglareb en de Nirnaeth Arnoediad. In de Nirneath versloeg hij Fingon, waardoor hij al twee van de vijf Hoog-Koningen had verslagen.

Val van Gondolin Edit

Gothmog ging als een van de aanvoerders mee om Gondolin ten val te brengen. Via de noordkant van Gondolin viel de Balrog aan. Hier versloeg hij Rog, een heer van Gondolin. Op het Plein van het Paleis confronteerde hij Ecthelion. Het werd een duel, maar de Elf was geen partij voor de Balroggeneraal. Ecthelion verloor zijn zwaard en raakte erg gewond, maar in het laatste moment van Ecthelions leven rende hij naar Gothmog toe en stak hem neer in de borst met de punt van zijn helm. Op deze manier stierfen ze beiden.

Around Wikia's network

Random Wiki