Wikia

Gríma
Grima

Ras

Mens

Geslacht

Man

Andere namen

Slangtong, Slang

Titels

Raadsheer van Edoras

Geboortejaar

Late Derde Era

Sterftejaar

3 december, D.E.3019

Bondgenoten

Galmod, Théoden, Saruman (later niet meer)

Wapens

Dolk

Trouw aan

Théoden, Saruman

Acteur

Brad Dourif

Te veel parameters

Gríma, zoon van Galmod, was een Mens dat leefde in de Derde Era. Hij werd adviseur van de Koning van Rohan. Hij werd door Saruman omgekocht en deed daardoor dingen die geen enkel Mens anders ooit had gedaan.

Veraad Edit

ImagesCAS0CQY2

Gíma met het bevel dat Éomer verbannen is.

Gríma was een eerlijk burger van Edoras, en raadgever van koning Theoden van Rohan. Hij werd benaderd door Saruman, die hem vroeg voor hem te spioneren. Dit deed hij goed en stal ook erfstukken of belangrijke voorwerpen van Rohan. Gríma was daardoor ook soms in Orthanc te vinden, waar hij ook zat af te luisteren, zoals het gesprek tussen Gandalf en Saruman. Een paar dagen later kwam hij s'nachts de Tovenaar-koning van Angmar tegen. Uit angst voor de Nazgûl vertelde hij de woonplaats van de Halflingen. De Tovenaar-koning liet hem leven, omdat hij uit angst toch nooit iets over deze ontmoeting zal vertellen. Deze ontmoeting vond plaats in D.E.3018.

Ontmaskering van de spion Edit

Grima Theoden

Gríma en de zieke Théoden

In D.E.3019 kreeg hij van Saruman de opdracht om Théoden te vergiftigen. Als tegenprestatie zou hij van de Istari de nicht van de konings Éowyn hand krijgen, wat zij nooit zou willen. Het vergiftigen gebeurde succesvol. Ook lukte het Gríma de zwaargewonde Théodred te vergiftigen. Als Gandalf naar Edoras komt om Théoden te genezen, werd Gríma ontmaskerd en teruggestuurd naar Saruman.

Hier werd hij door de Enten, onder leiding van Boombaard, Isengard ingesloten in Orthanc, samen met Saruman.

Einde (boek) Edit

Grima gouw

Gríma in de Gouw

In het boek (De terugkeer van de Koning) is het zo dat Saruman en Grima naar de Gouw gaan en de macht grijpen. Als Frodo Balings, Merijn, Pepijn en Sam Gewissies thuis komen worden ze ontdekt.

Als Saruman aan Frodo verklapt dat Gríma Lotho Balings, de tijdige leider en neef van Frodo had vermoord. Hij zij ook dat nooit meer normaal kon leven. Dit pikte Gríma niet en stak Saruman dood met zijn dolk in zijn rug. Omdat de Hobbits dit niet wilde, vermoordde ze Gríma.

Einde (film) Edit

Grima knife

Gríma, op de grond gesemeten door Saruman

In de film (Return of the King Extended Edition), is het bijna hetzelfde, alleen speelt het dan op het dak van Orthanc af. Hier is het zo dat Gríma weer terug bij Théoden wilde, wat Saruman niet toe laat. Hij smeed Gríma tegen de grond en keerde zijn rug toe. Alsnog vermoordde hij Saruman in zijn rug met een dolk. Legolas kreeg van Gandalf het bevel om te schieten met zijn pijl en boog, omdat Saruman zeldzame informatie had, maar het was te laat en beide gingen dood.

Around Wikia's network

Random Wiki