Wikia

Háma
Hama.jpg
Háma met zijn wachters

Ras

Mens

Geslacht

Man

Andere namen

-

Bondgenoten

Theoden, Gamling, Eomer, Elfhelm, Haleth

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Theoden

Acteur

John Leigh

Háma was een man van Rohan die leefde in de Derde Era. Hij had een zoon, die Haleth heette en woonde in Edoras. Hij was Maarschalk en deurwacht van Theoden, Koning van Rohan en was hij goed bevriend met Gamling, een andere maarschalk.

Gandalf redt Theoden Edit

Toen Theoden vergiftigd was, hield Háma nog steeds zijn post.Maar iets later Kwamen Gandalf, Aragorn, Gimli en Legolas. Háma liet zijn mannen de wapens van Aragorn, Gimli en Legolas innemen en vroeg om de staf van Gandalf. Gandalf haaldde Hama over en Gandalf mocht zijn staf houden.Toen het viertal eenmaal binnen was lopen ze op Theoden af en Gandalf gebruikt zijn staf en richt op Theoden. Háma realiseerde toen pas dat hij Gandalf niet toe had mogenstaan dat hij zijn staf hield. Gandalf bevrijdde Theoden.

Aanval van de Wargs Edit

Toen Theoden hoorde dat de Uruk-Hai Edoras zouden gaan aanvallen, besloot hij om naar de Helmsdiepte te vluchten. Tijdens deze reis reden Háma en Gamling voor om de buurt te verkennen. Er sprong van een heuvel een Warg die Háma omversloeg en opat.

Hama1.jpg

Het dode lichaam van Hama

Later vocht zijn zoon Haleth ook mee bij het Gevecht bij de Helmsdiepte.

In het boek Edit

In het boek heeft Háma dezelfde functie alleen hij wordt niet gedood door een warg. Hij sterft hier als hij een groep Uruk-Hai tegenhoud en Theoden en zijn mannen de kans geeft om terug te trekken naar de troonzaal.

Around Wikia's network

Random Wiki