Wikia

Khazad-dûm
Moria2.jpg
De Zalen van Durin, gebouwd door Durin

Type

Stad

Locatie

Centraal in Midden-aarde

Bouwers

Durin I

Inwoners

Durin I, Durin III, IV, VII, Durins vloek, Orks, Dwergen

Khazad-dûm was een van de grootste Dwergenkolonie's die ooit heeft bestaan. Khazad-dûm lag onder de Nevelbergen. Door de Elfen werd het ookwel Moria genoemd. Khazad-dûm had twee ingangen: een in het westen(de Deuren van Durin) en een in het oosten, die via de Brug van Khazad-dûm uitkwam in het Dimrildal.

Geschiedenis Edit

Stichting Edit

Moria 6.jpg

De mijnen vam Moria.

De stad werd gesticht door Durin I in de oude jaren van Midden-aarde. Vlakbij lag een oud meer, dat Durin het Spiegelmeer noemde. In Khazad-dûm kwamen veel smeden en delvers wonen. Zo werd hier ook Mithril gewonnen. De veste werd geleid door Afstammelingen van Durin.

De Oorlog tegen Sauron Edit

Ten tijde van de Tweede Era werd Moria de grootste Dwergenstad. Dit kwam doordat veel inwoners van Nogrod en Belegost naar Khazad-dûm]] trokken. De Dwergen raakten ook bevriend met de Elfen, zoals Celebrimbor, die naar Moria kwamen om hun smeedkunsten te verbeteren. Om de vriendschap te symboliseren bouwden Celebrimbor en Narvi, een Dwergensmid de Deuren van Durin, die dienden als west-ingang.

Celebrimbor werkte voor een vriendelijke geest, Annatar. De Elf moest voor hem magische ringen smeden die de Ringen der macht werden genoemd. Later bleek Annatar Sauron te zijn en bedroog de Duistere Heer Celebrimbor. Zo ontstond de Oorlog tussen de Elfen en Sauron. In de oorlog sneuvelde Celebrimbor aan de hand van Sauron, die de stad had aangevallen en had geplunderd. De leiders van Moria, Durin III en zijn zoon Durin IV, hielpen de Elfen van Gil-galad en Galadriel Sauron te verslaan.

Het ontwaken van de plaag Edit

Moria dg3.jpg

Durins tombe.

Bij de wederopbouw van Khazad-dûm werd het delfgebied uitgebreid. Maar tijdens het zoeken naar Mithril ontwaakte er een vreselijk schepsel:een Balrog. Deze Balrog viel Koning Durin VI aan en vermoordde hem. Daarom werd het monster Durins vloek genoemd.

Vanaf het ontwaken van de Balrog bleven er Orks komen om Moria in te nemen. Dit leidde tot de Slag van Azanulbizar, die de Dwergen wonnen.

Vele jaren later, D.E.2889, begonnen Balin, Ori, Oin, Flói, Frar, Lóni en Náli een expeditie om Khazad-dûm weer op te bouwen. Er ontstond een welvarende kolonie, maar in D.E.2994 vernietigde de Orks alles. Balin werd begraven in Durins tombe.

Tocht van de Reisgenoten Edit

Deuren2.jpg

Het Reisgenootschap voor de Deuren van Durin.

In D.E.3019 trok het Reisgenootschap door Moria. Zij waren de eerste die de dood van Balin ontdekten. Ook rekende Gandalf, leider van het reisgenootschap, af met de Balrog.

Vierde Era Edit

In de Vierde Era waagde Durin VII nog een poging Khazad-dûm weer een grote stad te maken. Het lukte en Durin VII werd Koning van Khazad-dûm.

Around Wikia's network

Random Wiki