Wikia

Leger van Isengard

Het Leger van Isengard dat naar de Hoornburg gaat

Het Leger van Isengard was het leger van Saruman. Hiermee vocht hij meerdere keren tegen het Leger van Rohan, zoals bij het Gevecht bij de Helmsdiepte. Het symbool van dit leger was De Witte hand.

Aanvoerders Edit

Strijdkrachten Edit

Andere belangrijke personen Edit

Uruk-HaiEdit

Het leger van Isengard bestond voornamelijk uit de Uruk-Hai.

ZwaardvechtersEdit

De zwaardvechters vormen de belangrijkste gevechtsgroep in het urukleger. Ze dragen een grof, eenhandig kromzwaard dat op een hakmes lijkt en onderaan de kling een haak had om mee te trekken en te steken. Saruman, die wist dat zijn uruks waarschijnlijk tegen de Rohirrim zouden moeten opnemen, heeft de haak aan het wapen toegevoegd voor het doorboren en openrijten van paarden of om de voorbijrijdende ruiters aan hun mantel uit hun zadel te trekken. Tegen het voetvolk kan de spies gebruikt worden om door leer en metaal te hakken. Zoals elk onderdeel van het arsenaal van de uruks is het negentig centimeter lange wapen rectlijnig van ontwerp. De kling is enkelsnijdig en kan dus snel op slijpsteen geslepen worden. Sarumans orksmeden hadden bevel gekregen om binnen luttele weken een enorme

Urukhai

Uruk-Hai zwaard

 hoeveelheid wapens zn uitrusting te produceren en zien dus weinig kans om veel van de oorspronkelijke vorm af te wijken. Het metaal is geen gewoon gietijzer, zodat het enigszins behamerd en bewerkt geweest is om het minder broos te maken. Het ijzer bevat heel weinig cokes en door dit gebrek aan koolstof moet het staal zachter wel zijn. De combinatie van het gewicht van het wapen ongeveer 4,5 kg en de brute kracht van de uruks betekend evenwel dat ze de vijand moeiteloos kunnen onthoofden. Het urukzwaard wordt meteen bij zijn ontstaan aan de primitieve uruk uitgereikt en getraind in het gebruik ervan. Omdat het zoveel metaal bevat, vereist het hoofdzakelijke brute kracht, iets waar Sarumans Uruk-Hai in ruime mate over beschikt. Dit houd in dat ze, ondanks het ontbreken van een volledige zwaardtraining, dodelijk effectief zijn tegen de Rohirrim. In een gevecht van uruk tegen man zou een Ruiter van Rohan bijna altijd verloren hebben.

SchildenEdit

Het grote schild van de zwaardvechter diende als tegenwicht voor het zwaard en was vervaardigd voor een specifiek en tweedelig doel: als dekkingswapen bij individueel gebruik en als collectieve bescherming door ze in elkaar te haken tot een 'schildpad', waarmee de uruks zich vrijwaarden tegen aanvallen van bovenaf tijdens het rammeien van de poorten van de Hoornburg. De twee punten aan de onderkant dienden niet alleen als wapen zodat er met het schild ook gestoken kon worden maar ook om de schilden aan elkaar te haken. De rechte lijnen waren het gevolg van eenvoud van het ontwerp: platte staalplaten die snel werden uitgehamerd om een efficiënte, functionele uitrusting te creeren. Aan de binnenkan van het schild zaten niet alleen een ijzeren handgreep en een leren draagriem maar ook 2 ijzeren haken en een tweede handgreep. voor het maken van een schildpad stak de uruk de spiesen van zijn schild in het schild voor hem. daarna greep hij de achterste handgreep van het schild voor zich beet om een strak beschermend pantser te vormen.

Images (8)

Uruk-Hai schild (achterkant niet zichtbaar).

Around Wikia's network

Random Wiki