Wikia

Maedhros

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Maedhros
Maedhros-1-.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Nelyafinwë, Maitimo, Russandol, "De lange"

Titels

-

Geboortejaar

Era van de Bomen

Sterftejaar

E.E.587

Bondgenoten

Fëanor, Nerdanel, Fingon, Maglor en andere Zonen van Fëanor

Wapens

Zwaard

Trouw aan

Fëanor

Acteur

-

Te veel parameters

Maedhros was de oudste zoon van Fëanor. Hij was na de dood van zijn vader een van de belangrijkste Noldoreanen. Maedhros werkte veel samen met zijn broer Maglor. Maedhros had lang rood haar.

Leven in Valinor Edit

Feanor Maedhros.jpg

Maedhros en zijn vader Fëanor.

Maedhros was de eerste zoon van Fëanor en Nerdanel. Na de dood van Finwë, zijn grootvader, zwoer hij de Eed van de Noldor en ging net zoals vele andere Noldoreanen naar Midden-aarde. Ze wilden wraak nemen op de moordenaar van Finwë: Melkor. Ook wilden ze de Silmarillen heroveren. De Silmarillen waren machtige juwelen, gemaakt door Fëanor.

Begin van de oorlog Edit

Fëanor al snel door Balrogs vermoord en de broers zwierfen door Beleriand. Maedhros stichtte een vesting genaamd Himring. Dit fort lag in de buurt van Maglors kloof.

De Oorlog tegen Melkor Edit

Redding van maedhros.jpg

De redding van Maedhros.

De Draak Glaurung vernietigde Maglors land, en Maglor vluchtte naar Himring. Samen vochten ze bij de Dagor Bragollach, dat ze verloren. In deze strijd werd Maedhros gevangen genomen en aan een hand opgehangen aan een klif. Zijn neef Fingon redde hem op de rug van Thorondor, de Adelaar. Maedhros probeerde 13 jaar later Melkor opnieuw te verslaan, maar dan met behulp van de Unie van Maedhros, in de Nirnaeth Arnoediad. Dankzij een list Ulfang verloren de Noldoreanen opnieuw de strijd.

De Silmarillen Edit

Maedhros.jpg

Maedhros

Beren en Lúthien stalen een Silmaril van Melkor. De Silmaril werd geschonken aan Thingol, die hem na zijn dood aan Dior Eluchil gaf. De Zonen eisde het juweel op, maar Dior weigerde. Zo ontstond de Broedermoord II, waar Maedhros, samen met Maglor, Caranthir, Celegorm en Curufin vochten. Dior, Caranthir, Celegorm en Curufin stierfen, maar Doriath won.

Er waren nog maar drie Zonen van Fëanor over, dit waren: Maedhros, Maglor en Amrod, de jongste van de zonen. Van spionnen kregen ze te horen dat de Silmaril van Doriath in de Havens van Sirion werd gehouden, in handen van Elwing, dochter van Dior. De Noldoreanen vielen aan, maar Elwing kon wegvluchten. Uit eindelijk leidde dit tot de val van Melkor. Haar kinderen Elrond en Elros kon ze niet menemen. Maglor kreeg medeleiden, en voedde de kinderen verder op. Amrod stierf tijdens de aanval.

Einde Edit

Maedhros-hangt.jpg

Maedhros hangt

Opnieuw vochten de twee broers samen in een strijd: het gevecht van het Gramschap. Eönwë, een Maiar die ook meevocht namens Manwë, bewaarde de twee overige Silmarillen, afgesneden van Melkors Kroon. Maedhros en Maglor stalen de twee Silmarillen en hielden er elk een. Na een tijdje merkten ze dat de juwelen ze erg pijn deden. Maedhros koos er daarom voor om zichzelf te doden.

Around Wikia's network

Random Wiki