Wikia

Melian
Melian4.jpg

Ras

Maiar

Geslacht

Vrouw

Andere namen

Melyanna

Titels

Koningin van Doriath

Geboortejaar

? Era van de Bomen?

Sterftejaar

Stierf niet

Bondgenoten

Thingol, Lúthien, Galadriel, Beren, Túrin Turambar

Wapens

Toverkunsten

Trouw aan

Vána, Thingol

Actrice

-

Te veel parameters

Melian was een Maiar en vrouw van Thingol, Koning van Doriath. Ook was ze moeder van Lúthien. De tovernares maakte een magische barriére om Doriath, zodat geen enkele vijand binnen kon komen. Ze hield erg van bossen en wouden.

Vroegere leven Edit

Melian heeft als Maiar meerdere Vala gediend, namelijk Vána en Estë. Later woonde ze in de tuinen van Lórien van Irmo. Melian was een van der eerste Maia die naar Midden-aarde ging.

Leven in Midden-aarde Edit

Ontmoeting met Thingol Edit

Terwijl Melian door het bos Nan Elmoth liep kwam ze Thingol, een Elf tegen. Ze trouwden en stichtten het rijk Doriath. Lúthien was het eerste en enige kind van Melian.

Beren Edit

Haar dochter ontdekte een jongeman in het woud genaamd Beren. Ze was smoor verliefd op hem en ze wilden trouwen. Omdat Thingol een grote afkeer van Mensen had moest hij eerst wat doen: Een van de Silmarillen van Melkor stelen. Beren en Lúthien slaagden en trouwden. Helaas duurde het geluk niet erg lang, want Carcharoth, do grote Wolf doodde Beren toen hij Doriath binnenviel.

Oorlog tegen Melkor Edit

220px-1162735757melian.jpg

Melian.

Nadat Melkor steeds machtiger werd werd Doriath ook steeds vaker aangevallen. Daarom richtte Melian ook een magische barriére op om vijanden tegen te houden. Het heette de Gordel van Melian. In Doriath raakte ze bevriend met Galadriel. Op een dag stond Túrin Turambar voor Thingol, die gevlucht was voor de Oosterlingen van Melkor. Thingol en Melian adopteerde Túrin en behandelde hem als hun eigen zoon. Túrin vertrok toen hij volwasse was en kwam nooit meer terug. Húrin, vader van Túrin kwam een paar jaar later terug met een beloning omdat ze zijn zoon hadden opgevoed. Dit was de Nauglamir. Thingol liet Dwergen zijn twee mooiste juwelen, de Nauglamir en de Silmaril, samen smeden maar toen het af was vermoordde de groep Dwergen hem, zij wilden het juweel namelijk ook erg graag hebben.

Na Thingols dood Edit

Na de dood van haar echtgenoot verdween Melian uit Midden-aarde en keerde terug naar Valinor. Hier ging ze naar de Hallen van Mandos om haar man en dochter te zien

Around Wikia's network

Random Wiki