Wikia

Mond van Sauron
Mouth-of-sauron.jpg

Ras

Mens

Geslacht

Man

Andere namen

-

Titels

Luitenant van de toren van Barad-dûr

Bondgenoten

Sauron, Khamûl

Wapens

Zwaard, Staf en Bliksem(Lord of the Rings Conquest)

Trouw aan

Sauron

Acteur

Bruce Spence

De Mond van Sauron (Engels: the Mouth of Sauron) was de boodschapper en ambassadeur van Sauron.

Dienaar van Sauron Edit

De Mond van Sauron was ooit een van de Zwarte Númenoreanen. Hij vestigde zich in Midden-aarde toen Sauron de heerschappij had. De Zwarte Númenoreanen vereerden Sauron vanwege zijn boze kennis. De Mond van Sauron trad in dienst bij Sauron en diende zijn meester trouw, hij vergat zelfs zijn eigen naam. Hij had een lang gestalte en was misschien een Dúnedain. Dankzij zijn listigheid steeg de Mond van Sauron snel in Saurons gunst en leerde veel van Saurons duistere toverkunsten. Ook wist hij veel af van Saurons bedoelingen en was wreder dan welke Ork ook. Ook was hij heel oud, zelfs voor een Númenoreaan (Het zou kunnen dat hij een Dwergenring bezat).

Misschien was de Mond van Sauron ook degene die de Dwergen in de IJzerheuvels vroeg zich te scharen aan Saurons kant, maar het zou ook een Ringgeest geweest kunnen zijn.

Toen hij met Aragorn en Gandalf voor Sauron ging onderhandelen was het aanbod dat alle landen ten oosten van de Anduin worden afgestaan aan Sauron en dat het leven van iedereen die zich overgeeft gespaard zal blijven op voorwaarden dat ze slaven van Sauron zullen worden, terwijl de landen ten westen daarvan autonoom blijven onder toezicht van een vertegenwoordiger die in Isengard zal zetelen. De Mond van Sauron hoopte ook dat deze baan, na het afvallen van Saruman en de Tovenaar-koning van Angmar, aan hemzelf toe zal vallen (wat ook de waarschijnlijkste mogelijkheid was omdat hij toen de geschikste van Saurons trouwste, overgebleven dienaren was) en hij zei dat Frodo Balings gevangen was en liet zijn Mithrilhemd, Elfenmantel en zwaard zien.
Mond Sauron.jpg

Een schets van de Mond van Sauron (van John Howe)

Nadat de Mond de spullen aan Gandalf had gegeven zei de Mond van Sauron dat Frodo vrij zal worden gelaten als ze op het aanbod in gingen, Gandalf besefte echter dat de Mond blufte en zei dat Frodo's vrijlating het niet waard was op dit aanbod en teleurgesteld reed de Mond van Sauron terug naar de Zwarte Poort. Hij blies en gaf een lang-geleden afgesproken signaal waardoor de Orks naar buiten kwamen. Wat er daarna met hem is gebeurd is onbekend, waarschijnlijk heeft hij meegedaan in de strijd en is ergens in de strijd omgekomen.
Mond van sauron.jpg

De Mond van Sauron in een tekenfilm

Return of the King Extended Edition Edit

De Mond van Sauron werd uit de officiële Return of the King film van Peter Jackson geknipt. Hij was wel te zien op de Extended Edition. Hier werd hij door Aragorn gedood.

Citaten Edit

Allemachtig, iedere struikrover uit de heuvels kan zo'n troep optrommelen

Around Wikia's network

Random Wiki