Wikia

De Quenta Silmarillon vertelt over de geschiedenis van Arda (de Aarde), na haar oprichting door Ilúvatar (Eru). De Valar, engelachtige wezens, treden in de wereld en probeer deze vorm na een visie gegeven aan hen door Eru. De eerste vorm van Arda, gekozen door de Valar, was van een symmetrische continent verlicht door de twee lichten. Echter, de lampen werden vernietigd door de gemene Melkor; Arda werd verduisterd, en vallen de lampen 'verwende de symmetrie van het oppervlaktewater Arda's. Twee belangrijke continenten zijn gemaakt die van belang zijn voor het verhaal: Valinor in het westen, en Midden-Aarde in het oosten.

Na dit, Melkor verborg zich van de Valar in zijn fort Utumno in het noorden. Hij omringde zich met vreselijke beesten, velen van hen Maiar in de vorm van dieren viel, bekend als Balrogs.

De Vala verplaatsten naar de westelijke continent Aman waar zij gevestigd het rijk Valinor waarvan Manwë werd koning, hij hield zich bezig met de wind. Ulmo hield zich bezig met het water. De Valar Yavanna maakte de twee bomen die Valinor verlicht. Midden-aarde, daarentegen, was in eeuwige duisternis, en was zelden bezocht door de Valar. Slechts enkele van hen, met name Oromë, bezocht zij op gezette tijden, in het bijzonder voor te bereiden op de komst van de Elfen, die de Valar had voorzien in hun visie en in de gaten te houden over de activiteiten van Melkor's.

Introductie van de Elfen Edit

Op een van zijn expedities ontdekte Orome vreemde dingen bij het Meer van Cuivienen. De Vala, zich bewust van de risico's voor de Melkor en de Elfen, belegerden de vesting en ten slotte namen ze Melkor gevangen te Valinor te dienen "drie leeftijden" in de Hallen van Mandos.

Ulmo tns

Ulmo

Orome werd vervolgens weer verzonden naar de Elfen , om hen uit te nodigen om met hem mee te Aman en wonen. Sommige van de Elfen volgten hem niet of werden boos. Zij bleven in Midden-Aarde, en dus de Elfen vielen uit een. Dit met name onder de Sindar, die bleef in Midden-aarde als hun koning, Thingol, werd verloren in het bos. Hij werd later ontstaan, getrouwd met de Maia Melian, en vond het Koninkrijk van Doriath.

De Elfen die hebben ingestemd met het verzoek werden gebracht over de zee op een drijvend eiland.

De Noldor en Melkor Edit

Finwe, de eerste koning van de Noldor, had een zoon van Feanor. Bij zijn geboorte Fëanor werd zijn moeder Míriel moe van het leven en haar geest liet haar lichamelijke vorm in de vertrekkende van de hallen van Mandos achter. Uiteindelijk Finwe hertrouwt om Indis en had twee zonen, Fingolfin en Finarfin. Feanor werd de beroemdste Elf als ambachtsman, met name door de Silmarillen, drie juwelen waarin hij het licht van de twee bomen had opgesloten . De Silmarillen werden geheiligd door Varda, en zou branden alle kwaad of sterfelijk wezen die aangeraakt.

Melkor die na afsluiting van zijn straf, de andere Valar ervan overtuigd dat hij veranderd was en werd hij vrijgelaten. Hij was erin geslaagd om Fëanor en Finglofin tegen elkaar op te zetten. Tenslotte kwam Feanor in opstand tegen de Valar, publiekelijk voor het verlaten zijn wapen tegen Fingolfin inzette.

De Valar waren snel op de hoogte van de uiteindelijke verantwoordelijkheid van Melkor. Tulkas had gejaagd op hem, maar Melkor had zich verstopt en kon niet worden gevonden. Omdat Fëanor het leven van Fingolfin had bedreigd, werd Fëanor verbannen uit Tirion voor twaalf jaar. Met zijn drie zonen en zijn vader Finwë verhuisde hij naar een nieuw gebouwd bolwerk, Formenos.

Begeren de Silmarillen Edit

Ungoliant tns

Melkor en Ungoliant

Melkor ging naar Formenos, in de hoop Feanor over te halen om vrienden te worden, maar Feanor zag zijn list door en wees hem met minachting af. Melkor reisde vervolgens naar Avathar in het geheim, waar hij de krachten gebundeld met de boze geest Ungoliant, waarvan de vorm was een reusachtige Spin-achtig wezen. Melkor zwoer een eed om Ungoliant te geven wat ze zou wensen. Met haar hulp, reisden ze naar Valinor in het geheim, waar het gif van Ungoliant de twee bomen doodde. Gedekt door een ondoordringbare duisternis gingen Melkor en Ungoliant vervolgens reisde naar Formenos, vermoorden Finwë en stalen de Silmarillen.

Melkor en Ungoliant gingen vervolgens hun weg over naar Midden-Aarde, en hij gaf Ungoliant alle grote juwelen die hij had gestolen, behalve de Silmarillen, die hij wilde houden. De roofzuchtige Ungoliant verbruikte ze allemaal, en had nog steeds honger en eiste ze de Silmarillen, maar de altijd verraderlijke Melkor kwam niet terug op zijn eed, dus ze greep hem en bond hem met haar vliezen vast, en zijn angstige kreten hoorde over heel Midden-aarde.

Melkor ontsnapte uit Ungoliant met de hulp van zijn vroegere bedienden, de Balrogs, die kwam hem te hulp uit hun schuilplaatsen in de diepste uithoeken van de ruïnes van Utumno, en hij opnieuw gevestigd zijn rijk in het noorden van zijn middelbare fort van Angband . Hij legde de drie Silmarillen, die nu de enige bron van de het licht van de twee bomen in zijn IJzeren Kroon, maar zijn handen waren zwart en verbrand door hen.

Fëanor was woedend op de dood van zijn vader en de diefstal van de Silmarillen en reisten naar Tirion in strijd met zijn ballingschap, hij gaf de schuld aan Melkor, met hij de naam Melkor, en de aan de Valar (voor het niet beschermen van Finwe en de Silmarillen). Hij en zijn zonen zwoerden vervolgens de beruchte eed van Fëanor. Ze zweerden te gaan met haat en iedereen die Silmaril hield een van hen.

Vertrek van de Noldor en de aanval op Doriath Edit

Ontstoken door de hartstochtelijke aandringen van Fëanor, de meeste van de verzamelde Noldor links Tirion, en reisde naar Alqualondë, probeerde de Teleri te overtuigen om hen te helpen, of op zijn minst hun schepen te lenen om de Grote Zee over te steken. Wanneer de Telri weigerde, was Fëanor gelast de zwaan-schepen te pakken met geweld; de beruchte Broedermoord I volgde, waarin vele Teleri zijn geslacht. Kort daarna, op de noordelijke grens van Eldamar, de Noldor ondervonden Mandos, die vervloekte alle Noldor die links met Fëanor.
Helcaraxe tns

Finglofin leid zijn troepen door de Helcaraxe

Op dit punt ging Finarfin die altijd deze opstand had willen verlaten, terug naar Valinor met een klein aantal volgelingen. Veel schepen gingen verloren gegaan in deze tijd en niet alle Noldor konden oversteken naar Midden-aarde, dus gingen Fëanor in de in beslag genomen zwaan-schepen met en zijn zonen weg en liet Fingolfin en zijn volgelingen (waaronder Galadriel), die verplicht waren om hun weg vrij te maken naar Midden-aarde over de verschrikkelijke ijslaag van de Helcaraxë. Ongeveer 2,2 miljoen Noldor wordt gezegd dat ze zijn omgekomen op de Helcaraxë.

Ondertussen probeerde Melkor Doriath te veroveren , het rijk van Thingol en Melian in Midden-aarde. In de eerste van de vijf grote veldslagen, stuurde hij twee legers van Orks, waardoor Thingol en zijn Maia koningin een magische grens rond Doriath vast gingen stellen, de 'gordel van Melian ", terwijl de kust van de Elfen werden gedwongen zich terug te trekken in hun versterkte havensteden. Door geluk, gingen Fëanor en zijn gastheeren met de gecombineerde krachten van de Noldor en de Sindar te vecht en versloegen de Ork legers in de tweede slag, Dagor-nuin-Giliath (de "Slag onder de sterren"). Maar Fëanor, in zijn woede, joeg na de terugtrekkende Orks, en hij was een hinderlaag gelokt en gedood door Balrogs waaronder Gothmog, heer van de Balrogs.

De Zon en de Maan Edit

De lange vrede en de komst van de rouwende Vala kon niet herleven worden van de twee bomen, maar ze waren in staat om de Maan te maken en de Zon van een zilveren blad en een gouden vruchten, die alle dat bleef van hen. Deze nieuwe lampen verlicht Midden-Aarde, gestimuleerd veel nieuwe planten en dieren groei, en voor een tijdje, verward de plannen van Melkor. Niet in staat om ze te bedreigen, als zijn een keer bijna onbegrensde macht groeide steeds meer verspreid zijn over zijn dienaren, die vreesden dat de nieuwe verlichting niet minder dan hij, de duistere heer werd gedwongen om hun toevlucht te nemen in de wolken en de schaduw die omgeven zijn bolwerken. In dit tijdperk, van de mensen, de jongere kinderen van Iluvatar, ontwaakte in het oosten van Midden-Aarde, en sommige begonnen te westwaarts te migreren.

De Noldor gevestigde koninkrijken en vorstendommen in Noord-en Midden-Beleriand, die werden geregeerd door de afstammelingen van Feanor, Fingolfin en Finarfin. Ze bouwden vele grote bolwerken, met begrip voor de enorme grot-stad Nargothrond, aan de rivier Narog, en de machtige berg verborgen fort van Gondolin, geregeerd door Turgon, vanwaar niemand die opgenomen werden toegestaan om te vertrekken. Veel van de Sindar, de inheemse Elfen van Beleriand, werden opgenomen in de Noldorin koninkrijken. Anderen waren in Sindarijns luidt: koninkrijk Thingol in Doriath, de kust Falas geregeerd door Círdan de Scheepsbouwer, en de geheimzinnige Groene-Elfen van Ossiriand.

Eolandaredhel tns

Eol heed Aredhel welkom

Een kloof tussen de Noldor en de Sindar, die grote gevolgen zou hebben, werd veroorzaakt door de acties van Aredhel, dochter van Fingolfin en zuster van Turgon. Vermoeiende van haar lange opsluiting in Gondolin, reed ze oosten aan te zoeken naar haar oude vrienden, de zonen van Feanor, maar ze was verjaard vanaf kruising via Doriath door de muur van Thingol. Gedwongen om langs de rand van de gevreesde regio van Nan Dungortheb (waar Ungoliant was gegaan na de ontsnapping van Morgoth), ging Aredhel gescheiden van haar begeleiders verloren. Ze werd uiteindelijk gevonden door Eöl, de donkere Elf, een bloedverwant van Thingol die alleen leefde in het donkere bos van Nan Elmoth. Hij nam haar als zijn vrouw, en zij hadden een zoon, Maeglin. Eol reisde vaak naar het oosten om met de dwergen van de blauwe bergen te ontmoeten, en hij leerde grote vaardigheid in metaalbewerking van hen, die hij bijgebracht aan zijn zoon. Hij weigerde liet zijn vrouw en kind laten zijn domein te laten gaan, maar Aredhel was vastbesloten om terug te keren naar Gondolin met haar zoon, zodat ze wachtte tot Eol vertrokken naar het oosten en maakte vervolgens hun ontsnapping.

Eol reed snel naar Gondolin waar hij hen za , en gevangen werd genomen door Turgon. Eol eiste dat Maeglin met hem mee ging, of zou worden vervloekt, maar Maeglin deed afstand van zijn vader. Turgon besloot vervolgens dat Eol of moets blijven Gondolin of moest sterven. De volgende dag, toen hij opnieuw werd voorgeleid aan Turgon, probeerde Eol Maeglin te vermoorden met een vergiftigte lans, maar Aredhel ging tussen hen staanen werd in de schouder geraakt. Ze stierf die nacht. Als straf, had Turgon Eol gegooid aan van de muren van het fort, wat zijn dood werd. Maeglin bleef in Gondolin, en werd een machtige krijger en gewrocht met vele grote wapens, maar zijn verboden liefde voor zijn nicht Idril Celebrindal zou uiteindelijk leiden hem naar Gondolin verraden aan Morgoth.

Na vijftig jaar, geloven de Noldor onvoorbereid te zijn voor oorlog, na dat Melkor weer uit het noorden aanviel, maar Fingolfin en Maedhros waren klaar voor hem en zij versloegen Morgoth zijn krachten in het derde gevecht, genaamd Dagor Aglareb, het Glorieuze gevecht, met het nastreven van de Orks tot aan de poorten van Angband en hen vernietigen. Ze legde het Beleg van Angband aan, dat duurde vierhonderd jaar.

Bijna honderd jaar na de Dagor Aglareb, probeerde Morgoth zijn troepen het rijk van de Hithlum vanaf het uiterste noord-westen aan te vallen, maar ze werden onderschept en verslagen door Fingon. Na nog eens honderd jaar, zond Morgoth de draak Glaurung, de eerste van de Urulóki. Omdat slechts de helft volwassen en niet volledig gepantserd was, was Glaurung niet in staat om Fingon en zijn boogschutters te weerstaan, en ging uiteindelijk op de vlucht terug naar Angband. De periode na de eerste nederlaag van Glaurung werd bekend als de lange vrede, van bijna tweehonderd jaar.

Het was tijdens deze periode, ongeveer driehonderd jaar na de Noldor waren aangekomen in Beleriand, dat de eerste mannen kwam in Midden-aarde vanuit de regio's ver naar het oosten. Ze verscheen voor het eerst in Ossiriand, waar Finrod de eerste van de Noldor was om hen te zien. In de komende honderd jaar werden veel van hen bondgenoten van de Noldor in de oorlog tegen Morgoth, en vestigde zich in het Noldorin rijken.

De Dagor Bragollach Edit

Morgoth gebruikt echter het Beleg als een kans voor de opbouw van zijn kracht. Het vierde grote gevecht, Dagor Bragollach (De Slag van Plotselinge vlam) werd beroemd voor het opnieuw ontstaan van de Draak Glaurung in zijn volle kracht.

Woedend door de aanvallen tegen zijn volk, was Finglofin onbevreesd om zijn weg alleen naar de poorten van Angband voort te zetten, waar hij Morgoth uitgedaagd had tot een tweegevecht en de boze Valar werd gedwongen naar buiten te komen en hem te ontmoeten. In de strijd raakte Fingolfin gewond zeven keer, maar uiteindelijk struikelde hij en viel onder de grote kuilen gemaakt door de hamer van Morgoth, Grond. Morgoth sloeg Fingolfin drie keer aan de grond met zijn grote schild, en vervolgens verpletterde hij Fingolfin onder zijn voet, maar met zijn stervende kracht kon Fingolfin de voet van Morgoth nog afsnijden, maar werd verminking hem.

Melkor combat

Melkor vecht tegen Finglofin

Morgoth brak Fingolfin's lichaam en stond te gooien met de resten aan zijn wolven, maar Thorondor, de Koning van de gigantische Adelaars, is het bekijken van de veldslag uit de verte en op dat moment vloog naar beneden om het lichaam te redden. De reusachtige Adelaar kerft het gezicht van Morgoth met zijn klauwen, greep het lichaam van Fingolfin en bracht het terug naar Gondolin voor de begrafenis. Na die tijd konden de zeven wonden van Morgoth nooit genezen, en werd kreupel in zijn linkervoet, waar Fingolfin had gehouwd, en zijn gezicht droeg altijd de littekens van de klauwen van Thorondor.

Zestien jaar later, leidde Maedhros de noordelijke Noldor en hun bondgenoten onder de mannen in een laatste wanhopige poging om Morgoth te verslaan. In deze climax strijd - die is genoemd Nirnaeth Arnoediad. De krachten van de Noldor kort aangevallen door Angband en braken door de poorten. Onder leiding van de verschrikkelijke draak Glaurung, verpletterde de troepen van Morgoth de legers van de Noldor, en veel van de elfen heren werden gedood of gevangen genomen, waardoor Morgoth meester van het hele Noorden was geworden. Daarna zette hij over de vernietiging van de resterende Elf-koninkrijken een voor een.

Beren en Lúthien Edit

Het tragische verhaal van Beren en Lúthien (die overeenkomsten met de mythe van Orpheus en Eurydice heeft) vertelt over de liefde tussen de man Beren en Lúthien, dochter van Thingol en Melian en de mooiste van alle Elf-maagden. Thingol, had een afkeer van sterfelijke mannen. Hij was dan ook vastbesloten om hun huwelijk te voorkomen. Op een manier mocht Beren met Lúthien trouwen: Als hij Thingol een van de Silmarillen zou geven. Deze Silmarillen moest hij op de een of ander manier stelen van de kroon van Morgoth. Het zou een gevaarlijk tocht worden. Zo werd Lúthien bijvoorbeeld in Nargothrond, in Celegorms Boomhuis vast gehouden. Beren was namelijk, samen met de Koning van Nargothrond, Finrod, op weg. Zij werden gevangen genomen door Orks en naar Minas Tirith gebracht. Hier werden ze uit de klauwen van Sauron gerred door Lúthien en Huan, die Lúthien in Nargothrond leerde kennen. Finrod overleefde het gevecht niet.

Door de reizen naar de bergen van Thangorodrim in vermomming slagen Beren en Lúthien erin hun weg naar Angband en aan de voet van de troon van Morgoth te komen erg ver. Lúthien onthult zichzelf, maar haar schoonheid en charme is niet in staat de kwade Heer te verblinden en zij werpt een spreuk die zet Morgoth en zijn volgelingen liet slapen. Beren snijd dan een van de Silmarillen van de ijzeren kroon, maar toen hij pogingen deed om een tweede Silmaril af te snijden klapte zijn mes in scherven, maar snijdt het gezicht van Morgoth.

Berenluthieneagles tns

De ontsnapping van Beren en Luthien

Als ze willen vertrekken, worden Morgoth en zijn schepselen weer wakker en Beren en Luthien worden geconfronteerd met Carcharoth, de reuzen Wolf dat de poort van Angband bewaakt. Beren probeert het uit te houden uit te houden tegen de kracht van het verschrikkelijke beest met de kracht van de Silmaril, maar Carcharoth beet het uit zijn hand en slikt de heilige juweel in. Gek door de pijn die deze toebrengt, gaat het schepsel op een rampage via Doriath totdat het uiteindelijk wordt gedood door de machtige Elf-hond Huan. In deze laatste slag werd Beren dodelijk verwond door Carcharoth, dus Luthien reisten in de geest van de Huizen van de Dood, met Mandos te pleiten voor de vrijlating Beren. Zij en Beren zijn terug gestuurd naar Midden-aarde om te leven, maar Luthien wordt een sterfelijke vrouw, zodat ze op tijd beide zullen sterven en het Universum samen te verlaten.

Turin Turambar Edit

Ook inbegrepen is het verhaal van Turin Turambar. Zijn vader Hurin is vastgelegd aan het einde van de Slag van Unnumbered Tranen, en voor zijn opstandigheid legt Morgoth een vloek op zijn familie. Turin wordt een grote held, maar gedeeltelijk te wijten aan zijn hete temperament en deels aan een koord van pech (in feite de werking van demonische vloek van Melkor),en de dood en verdriet die hem achtervolgen hem eeuwig. Wat het nog erger maakt is dat zowel Turin en zijn zus Nienor worden betoverd door de machtige draak Glaurung, de die grote Elf-stad Nargothrond heeft geplunderd en Turin valt in liefde en leeft voor altijd als man en vrouw. Uiteindelijk doodt Túrin Glaurung, maar met zijn dood word de ban opgeheven. Door de realisatie van hun zonden, plegen Turin en Nienor beiden zelfmoord.

Gondolin, het laatste Elfen-Koninkrijk. Edit

Gondolin tns

Gondolin

Tuor, een sterfelijk mens, werd gezonden door Ulmo als een boodschapper naar Gondolin, om Koning Turgon te waarschuwen van de naderende verwoesting van de stad. Nog in Gondolin, trouwde Tuor met de dochter van Turgon, Idril Celebrindal, en ze hadden een zoon Earendil. Gondolin werd uiteindelijk verraden door Maeglin aan Morgoth, en vernietigd. Tuor, Idril en Earendil waren ontsnapt, samen met een aantal vluchtelingen. Glorfindel streed hier tegen een Balrog, maar ging dood. Ook Gothmog ging hier dood aan de hand van Ecthelion van de fontein.

Earendil was getrouwd met Elwing, kleindochter van Beren en Lúthien en de huidige houder van de Silmaril. Met de hulp van de Silmaril, voerden Eärendil en Elwing naar Valinor om te pleiten met de Valar, hen te vragen om vergiffenis van de Noldor en het helpen van de Elfen en Mensen in hun behoefte. De Valar ingestemd met dit verzoek, zetten de Silmaril, aan de hemel als een ster zeil tot het einde van de wereld.

De strijd tussen Melkor en de ValarEdit

Geleid door Eonwe gingen de troepen van de Valar naar Morgoth in Angband. In deze strijd, (de Grote Slag ook bekend als de Oorlog van Gramschap), werd Morgoth volkomen verslagen, zijn legers werden vernietigd, met slechts enkele resten verspreid over de aarde. Hij werd gevangen genomen en zijn twee overgebleven Silmarillen werden in beslag genomen. Maedhros en Maglor, twee overlevende zonen van Feanor, stalen de Silmarillen uit de tent van Eonwe, maar zij vonden de Silmarillen die ze niet tolereerden als zij het aanraakte, in plaats hiervan kwelde ze hen met brandende pijn. Maedhros pleegde zelfmoord door met de Silmaril in een kloof in de aarde te springen, en Maglor Silmaril weg in de zee.

De Valar vergeven de Noldor voor hun rebellie, en de Teleri aangeboden om vergeving voor de Broedermoord. Veel van de Noldor en de Sindar links van Midden-aarde reisden naar het westen,om te leven in Valinor. Morgoth werd opgesloten uit de wereld, in de leegte die ligt achter de muren van de Nacht.

Around Wikia's network

Random Wiki