Wikia

Radagast

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Radagast de Bruine, Radagast de dwaas - Saruman over Radagast

Radagast
Radagast the hobbit.jpg
Sylvester McCoy als Radagast in The Hobbit: An unexpected journey.

Ras:

Maiar

Geslacht:

Man

Andere namen:

Aiwendil, Temmer van beesten, Vogelvriend

Geboortedatum:

Voor schepping van Arda, kwam in D.E.1000 in Arda

Sterfedatum:

?

Bondgenoten:

Yavanna, Gandalf, Alatar en Pallando, Saruman (denkt hij), Beorn en al bewoners van het Demsterwold

Wapens:

Staf

Trouw aan:

Geen informatie

Acteur

Geen informatie

Radagast was een tovenaar en neef van Gandalf. Aan de rand van het Demsterwold was zijn huis Rhosgobel, dichtbij de Irisvelden. Hij was erg begaafd met dieren.

Aankomst in Midden aarde Edit

Radagast.jpg

Radagast

Net als alle andere Istari kwam Radagast oorspronkelijk uit Valinor. Hier werd hij door de Valier Yavanna uitgekozen om op Sauron te letten en de rest van Arda te beschermen. In de onsterfelijk landen werd hij Aiwendil, wat vogelvriend betekend, genoemd. Samen met zijn neef Gandalf, Saruman, Alatar en Pallando voer hij naar Midden-aarde en kwam aan in de Grijze havens, waar Círdan hen verwelkomde. Dit gebeurde in D.E.1000. Radagast koos ervoor om in Carrock te gaan wonen en bouwde een huis: Rhosgobel. Hier raakte hij bevriend met Beorn en de Elfen die in het Demsterwold leefden.

De Oorlog om de ene ring Edit

Jaren voor de Oorlog om de ene ring kwam de Witte Raad bijeen om te ontdekken waar Sauron zich schuilhield en al helemaal de Ene Ring. Gandalf beweerde dat hij zich verschol in Dol Guldur, maar Saruman sprak dit luid tegen. Dit deed hij omdat het hoofd van de Istari zelf op zoek naar de ring was. Toch na een paar maanden viel de Witte Raad Dol Guldur in het Demsterwold aan, zonder succes, want de Duistere Heer was al lang gevlucht.

In de zomer van D.E.2018 kreeg Aiwendil het bevel van Saruman om Gandalf op te zoeken en hem naar Orthanc te sturen, wat De Bruine tovenaar nietsvermoedend deed. De Witte Tovenaar nam neef Gandalf gevangen. Gelukkig vond Radagast de zaak verdacht, dus liet hij Gwaihir en een paar andere Adelaars langs Isengard vliegen om een kijkje te nemen, en redde Gandalf de Grijze.

Wat er verder met Radagast de Bruine gebeurde is onbekend. Het scheen wel dat toen Elrond de Raad van Elrond opriep, de tovenaar niet was.

Legende Edit

Ook is het onbekend wat de Istari in de Vierde Era deed. Het is mogelijk dat hij terugkeerde naar Valinor of dat hij bleef bij de dieren in Midden-aarde, totdat alles verging

Radagast2.jpg

Radagast in de TCG.

Verschijning Edit

Hij komt in het boek: De Reisgenoten voor, maar niet in de film. Wat wel van hem gemaakt is is een ruilkaart van Decipher.

The Hobbit: An Unexpected Journey Edit

In The Hobbit wordt Radagast gespeeld door Sylvester McCoy.

Hier heerst er een ziekte in het Demsterwold, veroorzaakt door de duistere magie uit Dol Guldur. Radagast gaat op verkenning. In Dol Guldur heeft hij een gevecht met de Tovenaar-koning van Angmar. De Bruine tovenaar weet het zwaard uit de Ringgeests hand te slaan, en het schepsel verdwijnt. Vervolgens ziet hij de Necromancer. De bange Radagast pakt het Morgulzwaard en rent naar zijn slee, getrokken door konijnen.

Radagast gaat op zoek naar Gandalf om hem op te hoogte te brengen van het gevaar. Hij treft hem met Thorin's gezelschap. Kort na een gesprek met Gandalf wordt het gezelschap aangevallen door Wargs. Radagast besluit de roede af te leiden, zodat alle anderen kunnen ontsnappen. Hij springt op zijn slee en rijdt de tegengestelde richting in.

Hij is ook in The battle of the five armies voorgekomen, hij redde Gandalf samen met Saruman, Galadriel en Elrond uit Dol Guldur. Daar vochten ze tegen de Nazgûl en werden hun vermoedens alleen maar bevestigd dat het kwaad terug was gekeerd. Dit komt echter alleen in de film voor.

Bronnen Edit

Around Wikia's network

Random Wiki