Wikia

Jij zult nooit vrij zijn van mij! Je zult gevangen worden in je eigen duistere herinneringen en nooit ontsnappen!

-[1] Morgoth tegen Sauron in de oorlog om het westen

Sauron
Sauronfysiek

Ras

Maiar

Geslacht

Man

Andere namen

Annatar, Gothaur, Het grote Oog, de Necromancer, de magier, Thû, Thauron

Titels

Donkere heer, Heer van Mordor, Heer van Barad-Dûr, Heer van de ringen

Bondgenoten

Melkor, Tovenaar-Koning van Angmar, Mond van Sauron

Wapens

Scepter, de ene ring, in de Tweede Era een knots

Trouw aan

Melkor, zichzelf

Acteur

Sala Baker

Sauron was de wrede rechterhand van Melkor. Hij liet in de Derde Era de Ringen der macht, smeden maar ook de ene ring.

Sauron in de Eerste Era Edit

Sauron vestigde zich met Melkor in Angband. Hij veroverde Minas Tirith en maakte daar een wachttoren van. Op een dag kwamen Beren en Felagund langs die op weg was naar Angband om van Morgoth een Silmaril te stelen. Zijn troepen hielden hem aan en namen ze gevangen. Sauron gooide ze in een Wolvenkuil. Hier zat zijn grootste Wolf in namelijk Draugluin. Felagund versloeg het beest, maar door de wonden ging hij dood. Toen kwamen Luthien en Huan ze bevrijden. Huan de wolfhond viel Sauron aan. Sauron transformeerde ook in een wolf. Huan won en Sauron veranderde in een Vampier en vloog weg, terug naar Morgoth.

1165596377sauron1

Sauron in de Eerste Era

Sauron in de Tweede Era Edit

Sauron ging na de gevangeneming van Morgoth naar Numenor en overtuigte ze dat da Valar slecht waren. Later werd hij gestopt door Amandil en zijn zoon Elendil. Hij reiste naar de Elfen toe en gaf ze drie ringen. Die gingen naar: Galadriel, Gil-Galad en Círdan. Hij gaf er zeven aan de dwergen en negen aan de mensen koningen. Wat de ontvangers niet wisten is dat Sauron stiekem de ene ring liet smeden. Hiermee kon hij de ringmeesters beheersen. Dit ging niet helemaal goed, maar de mensen koningen werden wel duister en werden de Nazgûl genoemd. Sauron wilde heel Midden-Aarde veroveren, wat erg goed ging. De laatste hoop van de wereld maakte samen het laatste Bondgenootschap en vielen Sauron aan. De leiders van deze aanval waren Elendil en Gil-Galad. Toen Sauron tijdens het Gevecht van het Laatste Bondgenootschap het slagveld voor de Doemberg op kwam werd hij aangevallen door Elendil, die hij vrij snel neersloeg. Isildur, zoon van Elendil en prins van Gondor pakte het zwaard van zijn vader en hakte de vinger van Sauron af waar de ring aan zat. Hierdoor ging Sauron dood, maar zijn ziel bleef leven in de ring. Isildur nam de ene ring mee maar op de terugweg werd Isildur aangevallen door orks Isildur ging dood en de ring ging verloren....

Sauron/Isildur

Sauron die op het punt staat Isildur te wurgen in het Gevecht van het Laatste Bondgenootschap

Sauron in de Derde Era Edit

Sauron hield zich een lange tijd schuil in zijn oude fort Dol Guldur voor de tovenaars van Istari die hem zochten. Gandalf had een paar keer een inval gedaan in Dol Guldur maar Sauron verstopte zich. Gandalf vond wel Thraín, de dwergen heer die een kaart had. Saruman, een tovenaar vervoegde zichzelf met de duistere heer en de Nazgul werden uitgezonden om de ring te pakken te krijgen. Ook probeerde hij volken bij zich te laten horen, zoals de dwergen. De Nagul namen ook Cirith Ungol in. Hij stopte zijn ziel in het bouwwerk Barad-Dûr, waar een oog op verscheen. Toen hij de ring bijna had ging Frodo Balings op reis samen met Sam Gewissies om de ene ring te vernietigen. Toen ze de Doemberg bereikte gooide ze de ring er in en ging Sauron definitief dood.

thumb|right|280px|De dood van Sauron

Around Wikia's network

Random Wiki