Wikia

Slag om de Hoornburg
Helmsdiepte.jpg
Conflict: Oorlog om de Ene Ring
Datum: 3 tot 4 maart D.E.3019
Plaats: Hoornburg, Helmsdiepte, Rohan
Resultaat: Overwinning van Rohan
Strijdende partijen
Rohan Isengard
Commandanten

Théoden

Saruman (niet rechstreeks)

Naamloze Uruk-Hai leider

Troepensterkte
1000 Soldaten uit Edoras, 1700 Rohirrim (Helmingas), honderden Huorns 10.000 Uruk-Hai, honderden Half-Orks, 2000 Dunlendings
Verliezen
honderden Soldaten uit Edoras, tientallen Rohirrim (Helmingas) Alle Uruk-Hai en Half-Orks

De Slag om de Hoornburg was een veldslag tijdens de Oorlog om de Ene Ring en werd uitgevochten in Helmsdiepte.

VoorspelEdit

Théoden vertrok met 1000 soldaten uit Edoras om naar de Hoornburg. Erkenbrand had eerst een uitval gedaan op het Ork-leger (de Slag bij de Voorden van de Isen II) maar verloor en de overlevenden Rohirrim vluchte van verwarring het bos in. Gandalf ging ze terug proberen te halen.

The Two TowersEdit

In de film was het voor dat ze in de Hoornburg aakwamen moesten ze vechten tegen Wargen van Saruman.

De SlagEdit

Het Leger van Isengard kwam aan en gingen naar de Poort van de Hoornburg met strormrammen gedragen, door grote Dunlendings. Toen Aragorn en Éomer beseften dat de Poort in gevaar was en gingen met een handjevol zwaardvechters naar de poort. De [[Uruk-Hai
Gevecht om Helmsdiepte3.jpg

De grote Dunlendings die met de Stormram naar de Poort gaan.

]] trok terug. Maar er werd een bres geslagen in de Dieptemuur. De Uruk-Hai stormde binnen in de Diepte. De soldaten dreven de Orks in een ravijn en de rest trok terug door de bres. De soldaten herbouwden de muur gedeeltelijk zodat het nog stevig genoeg was. Maar toen kwamen de Uruk-Hai met Mijnen en bliesen de Dieptemuur bijna helemaal op. Deze keer konden de strijders van Rohan de Orks niet meer tegenhouden. Ze gingen de trap op die naar het eerste citadel van het fort ging. Théoden stelde Aragorn voor om een uitval te doen. Toen Gimli op de Hoorn blaasde gingen alle Orks in panie opzij voor Eorlingas. Ze gingen de brug af die uit de poort leidde en ze werden letterlijk weggevaagd. Toen kwamen Gandalf, Erkenbrand en de overgebleven 1700 Helmingas. Ze jogen de Orks een Huorn-bos in, maar de Uruk-Hai werden allemaal afgeslacht door de Huorns.

NasleepEdit

Ze hadden de slag gewonnen, en Gimli en Legolas zeiden hoeveel doden ze hadden (Gimli won). De overgebleven Dunlendings moesten de Dieptemuur herbouwen, de Dunlendings dachten dat de gevangenen van Rohan werden gemarteld. Daarba gingen ze naar Isengard met de bedoeling Saruman zij heerschappij ten einde brengen. Maar dat werd al gedaan door Boombaard en zijn Enten.

TriviaEdit

  • In de film The Two Towers komen de Elfen van Lorien onder leiding van Haldir meevechten (waar Haldir stierf), tot grote irritatie van Tolkien-fans.
  • In de film is het niet Erkenbrand maar Éomer die Théoden met de Rohirrim ten hulp komt.
  • In de film komt er geen enkele Dunlending.

Around Wikia's network

Random Wiki