Wikia

Túrin
Turin.jpg
Turin met de Drakenhelm van Dor-Lomin

Ras:

Mens

Geslacht:

Man

Andere namen:

Turambar, Neithan, Agarwaen, Thurin, Adenedhel en Mormegil

Geboortedatum:

E.E. 463

Sterfdatum:

E.E. 499

Bondgenoten:

Húrin, Thingol, Melian, Beleg Sterkboog, Nienor, Morwen

Wapens:

Gurthang

Trouw aan:

Doriath, Dor-Lomin, Brethil

Túrin Turambar was een groot Mensenstrijder en versloeg Glaurung, de grootste Draak die ooit geleefd had in Midden-aarde.

Jeugd van Túrin Edit

Túrin werd geboren als zoon van Húrin en Morwen. Hij had een jonger zusje dat Urwen heette. In tegenstelling van Túrin was zij een heel blij meisje met blonde haren en werd Elfenkind genoemd. Zij kreeg meer aandacht van Húrin en Morwen. Op een dag vroeg Túrin aan zijn kinderjuf waar zijn zusje was, waarop zij antwoordde dat hij dat aan zijn moeder moest vragen. Morwen zei erg betreurd dat zijn zusje gestorven was aan de Zwarte Pest. Túrin ging in zijn jeugd veel om met Sador, een knecht van Húrin. Voor een verjaardag kreeg hij een Elfenmes, maar hij gaf het aan Sador, omdat hij medelijden had met het Mens, omdat hij door een ongeluk bij het houthakken nooit meer kon strijden.

Leven in Doriath Edit

Thingol-melian-turin.jpg

Turin bij Thingol

Hij ging nadat Húrin niet meer terug kwam van de Nirnaeth Arnoediad bij Thingol wonen, ondanks dat Húrin dit nooit gewild zou hebben, samen met zijn moeder Morwen en zijn zuster Nienor. Toen hij hoorde dat Glaurung in Nargothrond was ging hij hier naar toe. Nienor en Morwen gingen hem achter na. Glaurung liet Túrin meenemen door Orks en hij wiste het geheugen van Nienor. Turin werd gered door Beleg Sterkboog, een oude vriend. Maar omdat Turin dacht dat het een ork was die hem weer kwam martelen doodde hij hem, net toen de bliksem insloeg en de hele ruimte verlicht werd zag hij dat het helemaal geen ork was maar het zijn beste vriend was die hem probeerde te redden. Na de dood van Beleg ging hij naar Brethil. Hij nam wel het zwaard van Beleg mee dat Gurthang heette.

Dood van Glaurung en van zichzelf Edit

In Brethil vond hij Nienor en trouwde met haar. Niet lang daarna versloeg hij Glaurung. Omdat Nienor dacht dat hij dood was pleegde ze zelfmoord. Toen Turin uiteindelijk wakker werd ontdekte hij wat er was gebeurd, hij was zo betreurd dat hij zichzelf vermoordde.

Around Wikia's network

Random Wiki