Wikia

The Return of the King (1980 film)

Doorverwezen vanaf The Return of the King(1979)

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

The Return of the King (ondertitel A Story of Hobbits) is een tekenfilm gebaseerd op het boek van J.R.R. Tolkien dat werd gemaakt door de filmstudio Rankin-Bass. Het werd verkocht voor video of dvd.

De film was gemaakt door dezelfde makers als The Hobbit (1977).

PlotEdit

De film begint dat Bilbo Balings zijn 129ste verjaardag viert in Rivendel. Dan flitst de film v
Naamloos3.png

De cover van 'The Return of the King'

oorwaards dat Sam Gewissies de trappen van Cirith Ungol beklimt om Frodo Balings te redden. En niet te denken om de Ene Ring voor zichzelf te houden. Gandalf en Pepijn arriveren in Minas Tirith om Denethor de Stadhouder van Gondor te waarschuwen voor de oorlog, maar ze ontdekken dat de Stadhouder z'n verstand verloren heeft. Intussen red Sam Frodo en maken ze hun queeste compleet in de Doemberg, maar ze worden aangevallen door Gollem die de Ring voor zich wil nemen. Gollem bijt de vinger van Frodo af om zijn 'lieveling' te bemachtigen. Van vreugde danst Gollem aan de rand van de klif, maar hij schuift uit en valt met de Ring in de kokende lava.

Rohan helpt Gondor om te winnen bij de Slag van de velden van Pelennor en wanneer de Ring vernietigd is is Sauron verslagen. Maanden later wordt Aragorn tot koning van Gondor gekroond. De film laat ook zien op het einde dat Frodo, Bilbo, Gandalf en Elrond vertrekken naar de Grijze Havens, om Midden-Aarde te verlaten, naar Valinor.

Op het einde wordt er laten zien dat Hobbits met de generatie groter worden en uiteindelijk worden ze Mensen, dit is nooit beweerd door Tolkien.

ProductieEdit

Orson Bean deed terug de stem van Bilbo Balings, ook doet hij de stem van Frodo Balings. John Huston spreekt net als in The Hobbit 1977 ook terug de stem van Gandalf.

StemmenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki