Wikia

Turgon

1.298pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Turgon
220px-Turgon1.jpg

Ras

Elf

Geslacht

Man

Andere namen

Turgon de wijze

Titels

Hoge Koning van Noldor, Koning van Gondolin

Geboortejaar

E.B.1300

Sterftejaar

E.E.510

Bondgenoten

Fingolfin, Fingon, Argon, Aredhel, Elenwë, Idril Celebrindal, Tuor

Wapens

Glamdring

Trouw aan

Vala, Noldor

Acteur

-

Te veel parameters

Turgon was een Elf die van de Valar een geheime missie kreeg, Gondolin, een verborgen rijk te leiden. Hij was de derde zoon van Fingolfin. Hij had twee broers: Fingon en Argon en een zuster Aredhel. Hij had een dochter die Idril Celebrindal heette. Tuor waarschuwde hem voor de Val van Gondolin en trouwde met Idril. In deze oorlog stierf hij.

Eed van de Noldor Edit

In de Era van de Bomen zwoeren de Noldor een eed om Melkor om te brengen. Turgon, een van hen ging mee, maar toen Fëanor en zijn zonen met de schepen alleen vertrokken, moesten hij, zijn vader Fingolfin en vele andere de gevaarlijke Helcaraxë oversteken. Hijoverleefde de tocht, in tegenstelling van zijn vrouw Elenwë.

Hiernaa ging hij naar Nevrast en bouwde de stad Vinyamar.

De geheime opdracht en de dood van Aredhel Edit

Dood van Eol.jpg

De dood van Eöl

Van Ulmo kreeg Turgon in E.E.50 de missie Gondolin te maken. Hier moest hij heersen met de Staf van Doem. Dit deed hij in een vallei omringd door bergen en rotstoppen.

Een paar jaar later vertrok zijn zus Aredhel om haar familie, Celegorm en Curufin te bezoeken. Onderweg ontmoette ze Eöl. Later kwam ze terug met haar zoon Maeglin. Ook Eöl kwam achter ze aan en vermoordde Aredhel. Als straf voor deze daad liet Turgon hem van de muren van Gondolin gooien.

Dagor Bragollach en Nirnaeth Arnoediad Edit

Tugon wist niet van de Dagor Bragollach maar kreeg dit te horen via Thorondor, de Adelaar, en hij had het lichaam van zijn vad Fingolfin bij zich, die hier gestorven was. Twee jaar later bracht de Adelaar Húrin en Huor langs, die naar een tijdje weer terug naar Dor-Lomin gingen. Turgon voorzag de woede van de Noldor en zendde een aantal mariniers naar Valinor om de Vala te waarschuwen. Dit mislukte, maar alleen Voronwë keerde later terug, met Tuor, die een missie had.

In de Nirnaeth Arnoediad vocht Turgon wel mee aan de zeide van zijn broer Fingon en Maedhros. Fingon stierf hier en de Elfen leden zware verliezen. Húrin en Huor dekte Turgons aftocht, en werden gevangen genomen, maar de Koning van Gondolin ontkwam.

Turgonfamily chmiel.jpg

Turgon en zijn dochter Idril en Maeglin

Val van Gondolin Edit

In E.E.496 kwamen Tuor en Voronwë aan in Gondolin en waarschuwde Turgon voor de val van Gondolin. Turgon bedankte hem maar was te trots om naar de raad van Ulmo te luisteren om naar de Havens van Sirion te gaan, en bleef. Dankzij het verraad van Húrin, die de locatie verklapte en dat van Maeglin, die van een geheime doorgang liet weten, kwamen de troepen van Melkor toch aan bij Gondolin. Turgon stierf hier terwijl hij het fort verdedigde.

Around Wikia's network

Random Wiki